Instructie geven aan het tweede leerjaar
In het kader van ons thema ‘instructie’ in de lessen taal, schreven we zelf een stappenplan voor het maken van een spookje aan de hand van foto’s. Deze instructie hebben we daarna ook mondeling gegeven aan de leerlingen van het tweede leerjaar. Zo leerden we hen een spookje te knutselen uit enkele papieren zakdoekjes. Ook hielpen we hen met het strikken van de veters. Hierbij is de taal belangrijk, maar ook het juist voordoen. Hier zie je enkele sfeerbeelden van de namiddag. Ook op de blog van het tweede leerjaar kun je enkele foto’s terugvinden.
De Orrekie-wattes?
In de les muzisch taalgebruik leerden we een gedicht van Annie Schmidt: De Orrekiedor.
Wat is dat, een orrekiedinges? Wat in het begin een heel vreemd woord was voor ons, klinkt nu al heel bekend in de oren. We mochten het gedicht aankleden met leuke bewegingen. In de les beeldopvoeding mochten we zelf een orrekiedor tekenen. Daaruit kwamen een heleboel mooie wezens die elk op hun manier konden doorgaan voor een orrekiedor. Kijk en lees maar mee!
(Jammer dat Cédric ziek was op de voorstelling.)
De Orrekiedor
In het land van de Orrekiedorren
daar zijn ze allemaal gek.
Daar hebben ze groene snorren
en vlaggetjes in hun nek.
Daar hebben ze koperen tenen
en veren op hun hoofd.
Ze eten er kiezelstenen
Met boter en suiker gestoofd.
Als je iemand ziet flaneren
met een grote groene snor
en een hoofd vol wuivende veren
dan is het een Orrekiedor.
Annie M.G. Schmidt