3de graad

Via deze weg willen we jullie graag op de hoogte houden van wat er leeft in onze klas. Hopelijk komen jullie regelmatig een kijkje nemen. 

PB090227 2

 

     Robbe en Meike

Lars, Arthur, Sem, Oliver, Toon en Mona

Kato, Rob, Niels en Thibeau

juf. Myriam

                   

 

  • enkele weetjes:

 - Onze klas telt 12 leerlingen: 2 leerlingen in het 6de , 6 leerlingen in het 5de leerjaar en 4 leerlingen in het 4de.

 - We sporten op woensdagvoormiddag en op donderdagvoormiddag.

 - Op  6 december beginnen de zwembeurten te lopen. We gaan 11 keer zwemmen.

 - Donderdag is fruitdag, het fruit wordt voorzien door de school in samenwerking met de ouderraad.

 - We gaan op  zeeklas van 8 tot 12 oktober.

 - We brengen een bezoek aan technopolis on tour.

 - Dit schooljaar nemen we opnieuw deel aan 'one mile a day'.

 - Ook de kangoeroewedstrijd staat opnieuw op het programma.

 

Leren programmeren met Bomberbot

Deze week gingen we van start met het pilootprogramma Bomberbot. Dit is een lessenreeks waarbij we leren programmeren. Waarom moeten kinderen leren programmeren op de basisschool hoor ik jullie al denken.

Wel technologie heeft op alle mogelijke manieren invloed op ons dagelijks leven. Onze kinderen groeien op in een wereld vol technologische apparatuur en technologie. Het is dan ook belangrijk dat onze kinderen de mogelijkheden hiervan begrijpen en ermee leren werken. Daarnaast wordt er ook ingegaan op veilig internetgebruik, het gebruik van websites,...

Eerder deze week mochten de leerlingen een eigen Bomberbot account  aanmaken met een gebruikersnaam en wachtwoord. Ze leerden waarom ze een account aanmaken en waarom het belangrijk is om de gegevens op een veilige plek te bewaren. Met deze gegevens kunnen ze inloggen op Bomberbot waar en wanneer ze maar willen.

En vandaag gingen we echt aan de slag op onze accounts. We oefenden op het geven van simpele instructies met behulp van symbolen en zagen hoe de Bomberbot op deze instructies reageert. Het is belangrijk goed na te denken over de instructies want als we de verkeerde instructies gaven volgde de robot deze ook op.dus precieze instrucites geven is belangrijk.

 

Dit is wat de leerlingen ervan vonden:

 

'Met de klas zijn we begonnen met het project Bomberbot. Daarbij leren we op de computer programmeren. We moeten aan de hand van pijltjes een robot verschillende parcours laten afleggen. Zo leren we programmeren. Je kan levels afleggen en zelf levels maken. Wij vinden het alvast een leuk project.'                      Hayley en Fleur

DSC01443  DSC01447  DSC01451

 

 

Goed gestart!

Vandaag gingen we dan eindelijk 'echt' aan de slag. Het zesde leerjaar bracht de voormiddag door onder de deskundige leiding van juf Julie. Het vijfde bleef bij juf Myriam. Die ging er al gelijk stevig tegen aan. We herhaalden enkele rekenvoordeelregels, kregen een luisterles over de kinderrechten en na de speeltijd volgde reeds een eerste lesje Frans. Best wel pittig want de juf sprak amper een woord Nederlands. Gelukkig gebruikte ze heel wat gebaren. We leerden onszelf voorstellen en tellen tot 10. 

Na de middag leerden we over het ontstaan van het heelal, de Aarde en het eerste leven op Aarde. Ook best wel pittig, we waren dan ook blij toen de bel de speeltijd aankondigde. Gelukkig had de juf na de speeltijd een leuke muzische activiteit voorzien. Met stoepkrijt tekenden we een decor waar we nadien zelf moesten in plaatsnemen. Zo konden we leuke foto's trekken. Kijk maar ...

DSC01327 2   DSC01330 2   DSC01332 2   DSC01334 2

1 september

Zo, de eerste schooldag zit er alweer op en wat voor een dag. Voor velen was het een blij weerzien van vrienden en vriendinnen en hier en daar konden we een nieuw gezicht bespeuren. Ook bij ons in de klas. Welkom Josse.

Natuurlijk gingen onze gedachten ook uit naar onze klasgenoten van vorig jaar die nu in het middelbaar zitten. Hopelijk hadden ook zij een fijne eerste dag.

Deze voormiddag brachten we door in onze eigen klas. De boeken en schriften werden uitgedeeld en we kregen eventjes de tijd om er al eens in te bladeren. Daarna kwamen de klasafspraken aan de beurt en gingen we met onze agenda aan de slag. Toen was het tijd voor iets luchtiger. In spelvorm ontdekten we hoe ieder van ons zijn vakantie had doorgebracht en speelden we nog enkele kennismakingsspelletjes waarbij samenwerken aan de orde was. We leerden zelfs al de dagen van de week, in het Frans weliswaar, aan de hand van een leuk lied en toen was het tijd om samen met alle andere leerlingen van de school 'wifi in Thaiti'gewijs de schoolafspraken door te nemen.

Na zo'n goed gevulde voormiddag konden onze magen wel wat verdragen en aten we belegde broodjes.

's Namiddags stonden er verschillende workshops op het programma. We deden een fotozoektocht, gingen op zoek naar elkaars talenten, kookten erop los en leerden een lied dat we zelf mochten begeleiden met de boomwhackers.

De uren en minuten vlogen voorbij en algauw was het tijd om samen met de ouders het glas te heffen op het nieuwe schooljaar.

Hopelijk wordt het voor ieder van ons een TOP jaar.

Een fijne en deugddoende vakantie aan iedereen!

proclamatie

Na ons dagje aan zee werden de schoolverlaters reeds om 18.00 uur terug op school verwacht. Naar goede gewoonte werden we getracteerd op een etentje. Dit jaar trokken we naar Kruimel in Bentille. Iedereen was het erover eens dat het eten lekker was maar de wachttijd zeer lang. Dit viel een beetje tegen want om 19.30 uur werden we alweer op school verwacht voor het officiële gedeelte van de avond. Voor we terug naar school gingen hadden de directeur en de juf nog een verrassing in petto. Voor we de school betraden kregen we allemaal ' een afstudeerhoed' beter bekend als de square cap op ons hoofd. We vonden het eerst een beetje vreemd maar algauw overwonnen we onze schroom. Voor we de speelplaats betraden keken we erop toe dat de 'tassel' bij iedereen links gedragen werd want zo hoort het volgens de traditie. Een traditie die teruggaat tot in de 12de eeuw. Ceremonies markeren een overgangsritueel naar een nieuwe levensfase. Tijdens dit ritueel worden de leerlingen geconfronteerd met nieuwe verantwoordelijkheden en kansen. 

We werden onthaald op een warm applaus en toen ging het officiële gedeelte van start. Er werd gespeeched door de juf en op aandringen van de leerlingen door de directeur en ook de schoolverlaters hadden een korte speech voorbereid. Daarna kwam het hoogtepunt, we kregen ons rapport en getuigschrift en ook de 'tassel' werd van kant veranderd. Toen iedereen zijn getuigschrift gekregen had vlogen de square caps de lucht in.

De avond was een mooie afsluiter van de lagere school. Dank aan iedereen: ouders, leerkrachten, directeur, toezichthouders,.. die meegeholpen hebben om van onze lager schoolperiode zo'n fijne tijd te maken.

    proclamatie2 proclamatie1  proclamatie4