3de graad

Via deze weg willen we jullie graag op de hoogte houden van wat er leeft in onze klas. Hopelijk komen jullie regelmatig een kijkje nemen. 

 

           DSC02646

                                             Josse,  Gisa, Marc Dhon, Emiel, Laure, Kyan, Meike, Chaska en Robbe

                   juf Myriam  

 

  • enkele weetjes:

 - Onze klas telt 9 leerlingen: 3 leerlingen in het 5de en 6 leerlingen in het 6de leerjaar.

 - We sporten op woensdagvoormiddag en op donderdagvoormiddag.

 - Op 30 november beginnen de zwembeurten te lopen. We gaan 11 keer zwemmen.

 - Donderdag is fruitdag, het fruit wordt voorzien door de school in samenwerking met de ouderraad.

 - We gaan op stadsklas van 10 tot 12 oktober.

 - We brengen een bezoek aan technopolis met dank aan de ouderraad.

 - Dit schooljaar nemen we opnieuw deel aan 'one mile a day'.

 - Ook de kangoeroewedstrijd staat opnieuw op het programma.

 

survival

Maandag 27 juni, een erg regenachtige dag. Desalniettemin sprongen we reeds om 8.10 uur gezwind op onze fiets en reden richting Celie-brug. Voor één keer was ook het 4de leerjaar van de partij, zij reden met ons mee. Erg spannend allemaal want zouden ze wel goed en snel genoeg kunnen fietsen,.... Gelukkig was ook juf Julie van de partij om ons op onze tocht te begeleiden. Zonder ongelukken, gelukkig maar, kwamen we op onze bestemming waar we werden opgewacht door Carlos en zijn team. Tijdens de voormiddag gingen we kanovaren en kajakken op het kanaal. De aanlegsteiger was een grote modderboel maar dat maakte het er alleen maar leuker op. Na het kanovaren hadden we het wel koud, het had dan ook de hele voormiddag geregend. Gelukkig hadden we droge reservekledij bij en een goed gevulde boterhammendoos. Die zorgde voor de nodige energie om terug op te warmen. Na het eten sprongen we opnieuw op de fiets en reden richting brug. Daar stonden er tal van survivaltechnieken p het programma: touwenparcours, boogschieten, touwtrekken ...  De klim- en klauteroefeningen onder de brug konden heel wat leerlingen bekoren en een groot voordeel, onder de brug was het droog. Ook het teambuildingsspel 'de wandelende A' was heel leuk. Wel een beetje een uitdaging want er moest naar elkaar geluisterd worden en samengewerkt worden. Niet gemakkelijk...

Wellicht was de survivaldag niet enkel voor de leerlingen een hele uitdaging maar ook voor de ouders want hoe krijg je die kleren en modderschoenen in godsnaam terug schoon?

survival

Maandag 27 juni, een erg regenachtige dag. Desalniettemin sprongen we reeds om 8.10 uur gezwind op onze fiets en reden richting Celie-brug. Voor één keer was ook het 4de leerjaar van de partij, zij reden met ons mee. Erg spannend allemaal want zouden ze wel goed en snel genoeg kunnen fietsen,.... Gelukkig was ook juf Julie van de partij om ons op onze tocht te begeleiden. Zonder ongelukken, gelukkig maar, kwamen we op onze bestemming waar we werden opgewacht door Carlos en zijn team. Tijdens de voormiddag gingen we kanovaren en kajakken op het kanaal. De aanlegsteiger was een grote modderboel maar dat maakte het er alleen maar leuker op. Na het kanovaren hadden we het wel koud, het had dan ook de hele voormiddag geregend. Gelukkig hadden we droge reservekledij bij en een goed gevulde boterhammendoos. Die zorgde voor de nodige energie om terug op te warmen. Na het eten sprongen we opnieuw op de fiets en reden richting brug. Daar stonden er tal van survivaltechnieken p het programma: touwenparcours, boogschieten, touwtrekken ...  De klim- en klauteroefeningen onder de brug konden heel wat leerlingen bekoren en een groot voordeel, onder de brug was het droog. Ook het teambuildingsspel 'de wandelende A' was heel leuk. Wel een beetje een uitdaging want er moest naar elkaar geluisterd worden en samengewerkt worden. Niet gemakkelijk...

Wellicht was de survivaldag niet enkel voor de leerlingen een hele uitdaging maar ook voor de ouders want hoe krijg je die kleren en modderschoenen in godsnaam terug schoon?

het beroepenhuis

Vandaag brachten we met de leerlingen van 5 en 6 een bezoek aan het beroepenhuis te Gent.  Dit is een plaats waar je een waaier aan beroepen kan ontdekken en inzicht krijgt in de talenten waarover je moet beschikken om die beroepen te kunnen uitvoeren. Niet onbelangrijk aangezien we binnenkort allemaal een keuze zullen moeten maken.

Het bezoek bestond uit twee luiken. Tijdens het eerste deel van de voormiddag bezochten we de doe-tentoonstelling. Hier moesten we op zoek gaan naar de antwoorden op tal van vragen met betrekking tot heel wat verschillende sectoren. Zo leerden we heel wat bij over metaal en technologie, logistiek en transport, social profit, kunststoffen en life-sciences,...

Tijdens het tweede luik van ons bezoek konden we zelf aan de slag gaan met concreet materiaal in de beroepenateliers. Vandaag stonden er een horeca-atelier en een atelier rond transport en logistiek op het programma. Tijdens het horeca-atelier leerden we een cocktail shaken en legden we een heel parcour af met een dienblad met daarop twee volle glazen. Dit bleek helemaal niet zo eenvoudig te zijn. Bij de logistiek werden er dozen gelabeld, van de ene bestemming naar de andere gebracht, met het transpalet vervoerd,...

Na afloop volgde nog een kringgesprek om de voormiddag af te sluiten en kregen we nog heel wat nuttige tips om binnenkort een bewuste en positieve studie- en beroepskeuze te kunnen maken.

Voor wie er nog niet genoeg van heeft, het beroepenhuis houdt ook open zondagen. De volgende en tevens laatste open zondag van dit schooljaar vindt plaats op 5 juni.

P4220076   P4220080   P4220062

fietsexamen

Aangezien we volgend schooljaar onze vertrouwde dorpsomgeving zullen verlaten om naar de middelbare school te gaan is het niet onbelangrijk dat we ons goed voorbereiden op de verkeerssituaties waarin we terecht zullen komen. Om dit te doen organiseert de politie jaarlijks een heen en weer week waarbij de schoolverlaters worden uitgenodigd om deel te nemen aan het fietsexamen. En woensdag wat het onze beurt. Reeds om 8.00 uur sprongen we op onze fiets en vertrokken richting Eeklo. Gelukkig was de zon van de partij en stond er niet teveel wind. Met enige vertraging (kettingbreuk op de brug naar Eeklo) kwamen we met z'n allen aan en al onmiddellijk werden we onderworpen aan het verkeers- en behendigheidsparcours. Gelukkig overliep een vriendelijke agent met ons eerst nog eens de verkeersborden en de verkeersregels. Voor sommige onder ons geen overbodige luxe. Daarna mochten we ons wagen aan het parcours: de schuine balk, de wip en de noodstop vormden best wel een uitdaging. en daarna kwam het echte werk...het individueel traject door Eeklo. Het was een hele geruststelling te weten dat elkeen van ons gevolgd werd door een agent die indien nodig zou ingrijpen. Gelukkig was dat niet nodig. We brachten het er allemaal goed van af. Tot slot kregen we nog wat uitleg over de dode hoek en mochten we zelf plaatsnemen in een vrachtwagen. Zo konden we met onze eigen ogen vaststellen dat fietsers op heel wat plaatsen niet zichtbaar zijn voor de chauffeur. Een gouden regel hierbij is:'Maak oogcontact met de chauffeur, zo ben je zeker dat hij jou gezien heeft!' Met deze goede raad vertrokken we weer richting St.-Margriete. Nu is het nog wachten op onze resultaten.

bezoek aan de middenschool O.L.V.-Ten Doorn

Donderdag 24 maart stond voor de 6de klassers helemaal in het teken van de studiekeuze volgend schooljaar. In de voormiddag brachten we een bezoek aan de middenschool. We waren wel een beetje zenuwachtig maar keken tegelijkertijd heel erg uit naar dat bezoek. De bus liet nogal op zich wachten en door de omleiding deden we ook nog wat aan sightseeing maar uiteindelijk kwamen we dan toch op onze bestemming aan mits enige vertraging.Reden te meer om maar snel van start te gaan. Eerst kregen we wat uitleg over de dagelijkse gang van zaken op school. De foto's die tijdens die uitleg getoond werden waren veelbelovend. Daarna nam de directrice ons mee doorheen de verschillende studierichtingen en gaf ze een woordje uitleg over de lessenroosters. Toen was het tijd voor een korte pauze. We kregen een drankje en een koek en daarna volgde het spannendste deel van ons bezoek. We mochten allemaal twee lessen meevolgen. Voordien hadden we moeten doorgeven welke studierichting ons het meest aansprak en op basis daarvan kregen we ons lessenrooster voor de rest van de voormiddag. Op het programma stonden een aantal lessen die ons bekend in de oren klonken zoals wiskunde, Frans, Nederlands,... maar er was ook de mogelijkheid om klassieke studiën, natuurwetenschappen, sociale en technische vorming en techniek wetenschappen te volgen. We waren best wel nieuwsgierig over hoe de lessen in het secundair zouden verlopen. Over het algemeen viel het allemaal best mee waardoor we steeds een beetje meer gaan uitkijken naar onze overstap naar het middelbaar.

Over de middag was er de mogelijkheid om nog even na te praten bij een broodje en soep. We kregen ook nog de gelegenheid om vragen te stellen want ook al kregen we vandaag heel wat antwoorden op onze vragen er zijn ook nieuwe vragen in de plaats gekomen...

's Namiddags, in onze eigen klas was het tijd om onze interviews voor de klas te brengen. Een drietal weken geleden kregen we de opdracht een persoon te interviewen die ons droomberoep uitoefent. Het was de bedoeling om een beter zicht te krijgen op wat dit beroep inhoudt, welke studies je best volgt,... Het moet gezegd, de meeste leerlingen zijn er echt voor gegaan. Er kwamen heel wat leuke en onverwachte beroepen aan de orde: een schrijver-illustrator, een wielrenner, een psycholoog, een dierenarts, een piloot,... Het is slechts een kleine greep uit de verschillende beroepen. Erg veelbelovend allemaal. 

P2270010   P2270012    P2270013