3de graad

Via deze weg willen we jullie graag op de hoogte houden van wat er leeft in onze klas. Hopelijk komen jullie regelmatig een kijkje nemen. 

 

           DSC02646

                                             Josse,  Gisa, Marc Dhon, Emiel, Laure, Kyan, Meike, Chaska en Robbe

                   juf Myriam  

 

  • enkele weetjes:

 - Onze klas telt 9 leerlingen: 3 leerlingen in het 5de en 6 leerlingen in het 6de leerjaar.

 - We sporten op woensdagvoormiddag en op donderdagvoormiddag.

 - Op 30 november beginnen de zwembeurten te lopen. We gaan 11 keer zwemmen.

 - Donderdag is fruitdag, het fruit wordt voorzien door de school in samenwerking met de ouderraad.

 - We gaan op stadsklas van 10 tot 12 oktober.

 - We brengen een bezoek aan technopolis met dank aan de ouderraad.

 - Dit schooljaar nemen we opnieuw deel aan 'one mile a day'.

 - Ook de kangoeroewedstrijd staat opnieuw op het programma.

 

Lala de koala

Nu de herfst begonnen is en de dagen al wat korter worden wilden Lala de koala en het politieteam van het Meetjesland ons nogmaals wijzen op het belang van goede zichtbaarheid in het verkeer. Daarom vatten ze gisteren post aan de ingang van de school en brachten ze eveneens een bezoekje aan alle klassen. Er werd gewezen op het belang van een fluo-hesje maar ook het dragen van de fietshelm kwam aan bod. Bovendien werden de aanwezige fietsen onderworpen aan een grondige controle.

Mogen we jullie daarom vriendelijk verzoeken het dragen van een fietshelm en fluo-hesje bij jullie kids zoveel mogelijk te stimuleren. Zo maken we er met z'n allen een veilig schooljaar van. (fluo-hesjes, boekentassenhoezen en fietshelmen kunnen nog steeds verkregen worden bij de gemeente op aanvraag. Voor de helmen wordt een kleine bijdrage van €2 gerekend.)

 

Voor de foto's verwijs ik jullie graag door naar onderstaande link:

 https://www.facebook.com/laladekoala5417/photos/?tab=album&album_id=1196662147038596

De jarigen van de maand

Oh wat ging de tijd deze namiddag toch snel voorbij. Het was dan ook bijzonder leuk. We mochten koken voor de jarigen van de maand.  In feite waren het de jarigen van de maand augustus want in september hadden we geen jarigen. Aangezien de maand augustus er zowaar 3 telde werd het een drukke namiddag. Op het menu stonden er studententortilla's, loempia's met appel, peperkoek en rozijnen en tot slot ook nog jammie-koekjes. Ja, ja, het gaat er culinair aan toe in onze klas. Er werd gewogen, gemeten, gesneden, gebakken en geproefd. Het resultaat mocht er dan ook zijn. We smulden dat het een lieve lust was en likten onze vingers af.

Van harte proficiat  Fleur, Angel en Dondon. Dank je wel voor de lekkere hapjes.

En ...maak er een goed jaar van!

DSC01470  DSC01472  DSC01477  DSC01484

Een logo voor de klas.

Tijdens de lessen godsdienst hebben we het momenteel over zich thuisvoelen en over het vormen van een groep. In het kader van deze lessen deden we reeds heel wat verschillende activiteiten. Zo speelden we het schoenenspel, een spel waarbij je één van je schoenen moet uitdoen en hem moet neerzetten zoals je je voelt in de groep. Midden in de kring of aan de buitenkant, dicht bij iemand of net veraf,... Dit gaf erg verrassende resultaten. We ontwierpen ook allemaal een mogelijk logo voor de klas en vandaag werd er gestemd over welk logo dit jaar symbool zou staan voor onze klas. Het waren stuk voor stuk mooie logo's maar er kon er maar ééntje winnen. Het logo van Fleur kreeg uiteindelijk de meeste stemmen. De symboliek achter het logo is ook zeer mooi en toepasselijk. Er staan 2 personen op die zo liggen dat ze een kring vormen, dat staat voor verbondenheid. Die personen reiken elkaar ook de hand en dat slaat dan weer op vriendschap. De cijfers 5/6 wijzen erop dat we een graadsklas zijn.

Het logo krijgt beslist een mooi plaatsje in de klas.

DSC01465  DSC01466   DSC01467

         de verschillende logo's, van elke leerling eentje                                 de vier logo's met de meeste stemmen

en de winnaar is: 

DSC01468

Brandnetelsoep

Deze namiddag kregen we allemaal een heerlijke kom brandnetelsoep. Hoe dat zo kwam, hoor ik jullie al denken. Wel, sedert vorig schooljaar hebben we op school een eigen moestuin. Bijna elke week gaat Emiel daarin aan de slag onder het waakzame oog van juf Isabelle W. En met de herfst voor de deur was het de hoogste tijd om te oogsten. In de moestuin stonden er prei, uien, aardappelen, pastinaak en peterselie maar ook enkele grote brandnetels. Ook die moesten eraan geloven en gingen mee in de soep. Brandnetels zijn erg gezond en hebben een zuiverende werking zo blijkt. De soep was heerlijk en had een verrassende garnituur. Hier en daar was er een prei opgeschoten en die stond mooi in bloei. Die bloemetjes werden gebruikt om de soep af te werken. Dit zorgde er niet enkel voor dat de soep er mooi uitzag maar gaf ook een pittige smaak aan de soep. dank je wel Emiel en juf Isabelle.

Leren programmeren met Bomberbot

Deze week gingen we van start met het pilootprogramma Bomberbot. Dit is een lessenreeks waarbij we leren programmeren. Waarom moeten kinderen leren programmeren op de basisschool hoor ik jullie al denken.

Wel technologie heeft op alle mogelijke manieren invloed op ons dagelijks leven. Onze kinderen groeien op in een wereld vol technologische apparatuur en technologie. Het is dan ook belangrijk dat onze kinderen de mogelijkheden hiervan begrijpen en ermee leren werken. Daarnaast wordt er ook ingegaan op veilig internetgebruik, het gebruik van websites,...

Eerder deze week mochten de leerlingen een eigen Bomberbot account  aanmaken met een gebruikersnaam en wachtwoord. Ze leerden waarom ze een account aanmaken en waarom het belangrijk is om de gegevens op een veilige plek te bewaren. Met deze gegevens kunnen ze inloggen op Bomberbot waar en wanneer ze maar willen.

En vandaag gingen we echt aan de slag op onze accounts. We oefenden op het geven van simpele instructies met behulp van symbolen en zagen hoe de Bomberbot op deze instructies reageert. Het is belangrijk goed na te denken over de instructies want als we de verkeerde instructies gaven volgde de robot deze ook op.dus precieze instrucites geven is belangrijk.

 

Dit is wat de leerlingen ervan vonden:

 

'Met de klas zijn we begonnen met het project Bomberbot. Daarbij leren we op de computer programmeren. We moeten aan de hand van pijltjes een robot verschillende parcours laten afleggen. Zo leren we programmeren. Je kan levels afleggen en zelf levels maken. Wij vinden het alvast een leuk project.'                      Hayley en Fleur

DSC01443  DSC01447  DSC01451