3de graad

Via deze weg willen we jullie graag op de hoogte houden van wat er leeft in onze klas. Hopelijk komen jullie regelmatig een kijkje nemen. 

PB090227 2

 

     Robbe en Meike

Lars, Arthur, Sem, Oliver, Toon en Mona

Kato, Rob, Niels en Thibeau

juf. Myriam

                   

 

  • enkele weetjes:

 - Onze klas telt 12 leerlingen: 2 leerlingen in het 6de , 6 leerlingen in het 5de leerjaar en 4 leerlingen in het 4de.

 - We sporten op woensdagvoormiddag en op donderdagvoormiddag.

 - Op  6 december beginnen de zwembeurten te lopen. We gaan 11 keer zwemmen.

 - Donderdag is fruitdag, het fruit wordt voorzien door de school in samenwerking met de ouderraad.

 - We gaan op  zeeklas van 8 tot 12 oktober.

 - We brengen een bezoek aan technopolis on tour.

 - Dit schooljaar nemen we opnieuw deel aan 'one mile a day'.

 - Ook de kangoeroewedstrijd staat opnieuw op het programma.

 

stadsklassen: dag 3

De laatste dag van onze stadsklassen is alweer aangebroken. Deze morgen was het vroeg opstaan want uiteraard moesten de valiezen op nieuw gepakt worden en ook de kamers werder terug opgeruimd. Ondanks de voor vele leerlingen korte nacht ging het pakken toch goed vooruit. Gelukkig maar want om 10.00 uur werden we al verwacht opde bijlokesite. Het was een fikse wandeling tot daar maar de wandeling deed deugd en we kwamen tijdig aan in het Stam. Dit is het stadsmuseum van Gent. De ideale plek dus om wat meer te weten te komen over de geschiedenis van onze provinciehoofdplaats. We startten bij een enorm grote luchtfoto en maquette, het leek wel alsof we vleugels hadden en over de stad vloge n. We gingen op zoek naar de haven en het station. Allebei zeer herkenbare plaatsen op de luchtfoto maar we zoemden ook in op de binnenstad. De maquette staat er al menige jaren en is dus niet helemaal meer up to date. De Krook, waar we woensdag geweest waren, stond er nog niet op en ook het voetbalstadion kon we tot grote spijt van een aantal fervente voetballers niet  terugvinden. Daarna trokken we naar een andere zaal waar het ontstaan van Gent gevisualiseerd was. Op een reliëfkaart gingen we zelf op zoek naar de beste ligging om een stadsontwikkeling te starten. We hadden reeds geleerd in de klas dat de beste plaatsen aan een samenvloeiïng van rivieren en op een hoogte waren. Laten dit nu net de plekken zijn waar de St.-Baafsabdij en de St.-Petersabdij gebouwd werden. De naam Gent is trouwens afgeleid van Ganda, wat zoveel betekent als 'de plaats waar twee rivieren samenvloeien. Deze rivieren zijn de Schelde en de Leie. In nog een andere zaal kwamen we tot ontdekking dat gent tijdens de Middeleeuwen een zeer bloeiende stad was, dankzij de lakenindustrie en dat gentenaren 'steenrijk' waren want zij konden stenen huizen bouwen. Uiteraard kon keizer Karel niet ontbreken in het verhaal van Gent. We leerden de historie van de stroppendragers kennen en wierpen een blik op de stamboom van keizer Karel. zo ontdekten we hoe het kwam dat hij zo'n scherpe en vooruitstekende kin had. Maar ook het Lam Gods mocht niet ontbreken. Onze gids vertelde dat men eigenlijk wel vrij zeker wist waar het ontbrekende paneel zich bevindt maar dat de familie die in het bezit is van het paneel dit niet durft toegeven. Heel vreemd allemaal...

's Middags aten we onze lunch op in de tuin aan de Bijloke, de zon was namelijk van de partij en daarna volgde alweer een fikse wandeling richt St.-Jacobs. Beetje bij beetje beginnen we onze weg te kennen. Daar werden we opgewacht door Tina de Gendt, auteur van het boek 'Turkije aan de Leie'. Zij zou ons op sleeptouw nemen door de mgrantenbuurt, voornamelijk door de Sleepstraat en de omgeving van de Dampoort en ons het verhaal vertellen over de migratie. Een zeer boeiend verhaal trouwens. Zo kwamen we erachter dat 1 op 10 Gentenaars Turkse roots heeft wat wil zeggen dat ongeveer 20 000 inwoners van Gent Turks zijn. Maar daarnaast leven er nog een 160 tal nationaliteiten bij elkaar in Gent. 

In de jaren zestig arriveerden de eerste 11 Turken in Gent om het tekort aan werkkrachten in de textielindustrie op te vullen. Nadat deze pioniers de overstap van het Turkse platteland naar de Gentse textielindustrie waagden en hun levensstandaard zo hoopten te verbeteren, zouden nog vele landgenoten hun voorbeeld volgen in de volgende jaren.  Vooral de plattelandsstreken, met name de streek van Emirdag, kenden een bijzondere aantrekkingskracht richting Gent. Bij aanvang kwamen voornamelijk mannen om te werken in de textielindustrie. Al gauw misten deze mannen hun thuisland en hun gezin dat ze hadden achtergelaten. Oorsponkelijk zou er gewerkt worden, gespaard en teruggekeerd naar Turkije. Maar in de praktijk gebeurde dat zelden. Het geld dat zij verdienden, werd opgestuurd naar familie.

Onze gids vertelde zeer boeiend over deze geschiedenis en doorspekte haar verhaal met anekdotes en leuke weetjes. We gingen ook in een Turkse winkel op zoek naar de Turkse benamingen van allerlei voedingsmiddelen en we mochten geroosterde en gezouten zonnebloempitten proeven. Een lekker en gezonder alternatief voor chips.

Na dat alles gingen we onze bagage ophalen in de jeugdherberg en trokken we hobbelend over de Gentse kasseien richting station. Ondertussen keken we daar al naar uit.

Jullie kinderen zullen wellicht uitgebreid vertellen over hun stadsklasavonturen. Hopelijk kunnen jullie op die manier ook een beetje meegenieten van een boeiende driedaagse.

stadsklassen: dag 2

Vandaag was echt een culturele hoogdag. Na een stevig ontbijt ging het richting MSK. Dit is het museum voor schone kunsten, een museum waar vooral oude kunstwerken hangen.Samen met een gids bekeken we er enkele van. Het allereerste schilderij dat we bestudeerden was er één van Jeroen Bosch. We gingen samen op zoek naar de elementen die we herkenden en deden ook enkele vreemde vaststellingen. In het midden van het schilderij stond Jezus die z'n kruis droeg maar hij was volledig omringd door mensen die leefden in een heel andere tijd. Dat konden we zien aan de kledij van de mensen op het schilderij. Hoe dit komt? Wel aangezien J. Bosch niet wist hoe de mensen uit Jezus'tijd eruit zagen schilderde hij mensen uit z'n eigen tijd. Hij dichtte die mensen ook een aantal uiterlijke kenmerken toe die iets meer vertelden over hun karakter. Zo waren uitpuilende ogen een kenmerk van jaloezie, een kromme neus wees op een wijsneus of betweter ,...Daarna bezochten we een zaal vol portretten en daar werden we zelf aan het werk gezet. We moesten portretten natekenen zonder dat we naar ons blad mochten kijken, we mochten enkel naar de portretten zelf  kijken. Dit leverde verrassende resultaten op. Daarna bekeken we 'de ijsvogels' van Emile Claus, het lievelingsschilderij van onze gids. Ze liet ons zien hoe de schilder speelde met het licht.

Nu we zoveel inspiratie hadden opgedaan mochten we zelf aan de slag in het atelier. De portretten die we eerder maakten in de zalen werden hier gebruikt. We kwamen tot prachtige resultaten die vast en zeker een plaatsje zullen krijgen op school.

Uiteraard konden we het MSK niet verlaten zonder ook een kijkje te nemen bij de restauratieruimte van het Lam Gods. Het restaureren van zo'n schillderij is een heel secuur werkje waar jaren overheen gaan. Vernis wordt verwijderd met oorstaafjes en soms worden ook lagen verf verwijderd met een fijne scalpel. Echt een werk van lange adem voor een pietje precies.

's Middags aten we een belegd  broodje in het studentenrestaurant van de universiteit. Ook dat was een hele ervaring. Niet enkel voor ons maar ook voor de studenten die zich op slag terug gekatapulteerd zagen in hun kindertijd.

Onmiddellijk daarna ging het richting 'De Krook' waar we het spel 'Het spook van de Krook' speelden. Zo leerden we spelenderwijs de verschillende functies van de bieb kennen. We leerden er ook vooral dat een bibliotheek een plek van stilte en rust is. In de krook komen heel wat studenten om er samen te studeren. Samen weet je vaak meer dan alleen en dat wordt ook vertolkt in het beeld aan de krook, 'de passanten', een kunstwerk van de hand van Michaël Borremans.

Na het bezoek aan de krook hadden we nog een beetje tijd over en gingen we richting St.-Baafskathedraal. Daar hangt momenteel een skelet van een walvis. Daar waren we wel nieuwsgierig naar. Onderweg kocht de juf ook nog een Gentse specialiteit, kletskoppen. Lekker hoor. Daarna ging het richting jeugdherberg. We kregen eventjes tijd om te douchen en daarna op naarGök, waar we Turkse pizza kregen.

Na de pizza volgde nog een rondvaart op de Gentse binnenwateren. Een enthousiaste gids vertelde ons over Keizer Karel V, over de  bekende Gentse torens en over het Gentse manneke Pis. We leerden alweer heel wat bij.

Zoals het hoort op een stadsklas was het alweer een druk programma en legden we heel wat kilometers af in de binnenstad. Een goede nachtrust zal dus deugd doen.

Stadsklassen: dag 1

Zo, de eerste dag van de stadsklassen zit er al weer op. En... wat een dag. Ons programma was goed gevuld dus we hadden dan ook geen tijd te verliezen. De voormiddag startte bijzonder goed met een bezoek aan het beroepenhuis. Na een korte introductie werden we verdeeld in groepen en werden we ondergedompeld in de beroepenwereld. Aan de hand van opdrachtenkaarten maakten we kennis met tal van verschillende beroepen. Hierbij werd heel wat aandacht geschonken aan de talenten waarover men moet beschikken maar ook aan de studierichting, de interesses die je hebt,... Beetje bij beetje kregen we een beter zicht op de verschillende sectoren. In een kort kringgesprek nadien kregen we de kans te vertellen wat we zlef later graag zouden worden. er zaten enkele verrassende keuzes bij. Daarnaast mochten we zelf tandpasta maken in een provisoir labo en leerden we stap voor stap een boekje in elkaar steken. Een boeiende voormiddag die heel snel voorbij ging.

Daarna volgde een korte maar stevige wandeling richting jeugdherberg. Onze bagage hobbelde over de vele kasseien en we hadden heel wat bekijks. Nadat we onze bagagae veiig in de jeugdherberg achtegelaten hadden ging het onmiddellijk richting belfort waar we het spel van de slotenmaker speelden. We leerden er heel wat bij over de functie van het belfort, de beiaard en over de draak op de toren. Een draak van wel 4 meter lang en 2 meter breed en een gewicht van net geen 500 kg. Die draak moest de privileges van de stedelingen bewaken. De privileges lagen in het secreet en werden naast de draak ook beschermd door de torenwachters. Zij moesten eveneens waken over de stad en uitkijken voor gevaar. Aangezien zij ten allentijde aanwezig moesten zijn op de toren hadden zij een kan bij zich om hun behoeften te doen. Daarom kregen zij de naam 'kannenschijters'. Net als de torenwachters deden ook wij een toertje bovenop de toren en keken we uit over de stad, tenminste zij die geen hoogtevrees hadden. 

Indien we het spel van de slotenmaker juist gespeeld hadden bleef er van een sleutelbos met 6 sleutels maar één sleutel over. Dit was de sleutel die ons toegang verleende tot de kist waar ons privilege in opgeborgen zat. Het snoepjesprivilege. Maar veel tijd hadden we niet om van de snoepjes te genieten want een derde activiteit stond alweer op het programma. Onder de stadshal werden we opgewacht door twee mensen van Das kunst en met hen deden we een theaterworkshop. Aan de hand van een aantal bekende standbeelden van Gent werden we aan het improviseren gezet. dat was niet voor iedereen even evident en sommigen keken eerst de kat uit de boom. Maar al gauw zat de sfeer er goed in en werd de schroom overwonnen. We trachten ons in te leven in het leven van Lieven Bauwens, Jacob van Artevelde, de gebroeders van Eyck,...Ook nu hadden we weer het nodige bekijks van de voorbijgangers.

Zo kwam er eind aan het programma van vandaag. In de jeugdherberg werden we verwend met een lekker maaltijd. Tomatensoep, stoverij met frietjes en rauwe groenten en een ijsje als dessert. Toen volgde er nog een leuke film en was het tijd om te gaan slapen. Tot morgen!

 

scholenveldloop

Woensdag 20 september vond de jaarlijkse scholenveldloop plaats. Onder een stralende zon, en dat na al het regenweer van de voorbije dagen, trokken we met de fiets naar 't Sentrum waar de veldloop plaatsvond. Veel tijd hadden we niet om te bekomen want men liep wat voor op schema en het was al onmiddellijk de beurt aan Meike om de eer van St.-Margriete te verdedigen. Ze maakte een goede beurt en daarna gaven Robbe en Chaska het beste van zichzelf. Toen was het aan de zesdes. Het was wel spannend want we hoopten op een podiumplaatsje. Emiel gaf zich helemaal maar kon de koploper net niet kloppen. Het werd een verdiende tweede plaats en ook Mar Dhon sleepte een medaille in de wacht.

We doen met onze klas nu voor het tweede jaar mee met one mile a day en op zo'n dagen is dit goed merkbaar. Iedereen van de klas liep met gemak zijn rondes uit en sommigen hadden zelfs de indruk dat het af te leggen parcours korter was dan vorige jaren. Aan iedereen een dikke proficiat voor een puike prestatie.

175          179

Marc Dhon is jarig/moestuin

 

Goede gewoontes moeten worden behouden en daarom wordt er ook dit schooljaar met en voor de jarige leerlingen gekookt. Vandaag was het de beurt aan Marc Dhon, hij verjaarde reeds in augustus. Op het menu stonden studententortilla's. Dit receptje blijkt een grote hit te zijn want vorig schooljaar stond dit gerechtje ook vaak op het menu. Terwijl Marc Dhon samen met Meike , Laure en Josse voor de tortilla's zorgden gingen de andere leerlingen aan de slag in de moestuin. We lieten ons niet afschrikken door het slechte weer want de moestuin had een grondige beurt nodig aangezien hij tijdens de vakantie een beetje verwaarloosd werd. De belangrijkste taak vandaag was onkruid trekken zodat we binnenkort opnieuw dingen kunnen planten. Daarnaast konden we ook een tweetal pompoentjes en wat aardappelen oogsten. Met de pompoen maken we volgende week lekkere soep.

DSC02694   DSC02696  DSC02697