3de graad

Via deze weg willen we jullie graag op de hoogte houden van wat er leeft in onze klas. Hopelijk komen jullie regelmatig een kijkje nemen. 

PB090227 2

 

     Robbe en Meike

Lars, Arthur, Sem, Oliver, Toon en Mona

Kato, Rob, Niels en Thibeau

juf. Myriam

                   

 

  • enkele weetjes:

 - Onze klas telt 12 leerlingen: 2 leerlingen in het 6de , 6 leerlingen in het 5de leerjaar en 4 leerlingen in het 4de.

 - We sporten op woensdagvoormiddag en op donderdagvoormiddag.

 - Op  6 december beginnen de zwembeurten te lopen. We gaan 11 keer zwemmen.

 - Donderdag is fruitdag, het fruit wordt voorzien door de school in samenwerking met de ouderraad.

 - We gaan op  zeeklas van 8 tot 12 oktober.

 - We brengen een bezoek aan technopolis on tour.

 - Dit schooljaar nemen we opnieuw deel aan 'one mile a day'.

 - Ook de kangoeroewedstrijd staat opnieuw op het programma.

 

Het schooljaar schiet uit de startblokken.

maandag 3 september, de eerste schooldag. 

Tot mijn plezier kan ik vaststellen dat alle leerlingen van mijn klas blij zijn dat de school opnieuw begonnen is.  Ze hebben er zin in, net als ikzelf. Goedgemutst zoeken we onze klas op. HIer zullen we onze eerste voormiddag grotendeels doorbrengen. Nieuwsgierig neuzen we in onze leer- en werkboeken, het zijn er een hele hoop waaronder enkele spiksplinternieuwe. Natuurlijk is er ook tijd om onze vakantieverhalen met elkaar te delen. De meesten onder ons kennen elkaar en hebben reeds eerder bij elkaar in de klas gezeten, toch telt onze klas één nieuwe leerling, Niels. Al snel blijkt dat Niels niet lang 'de nieuwe' zal blijven, heel snel verovert hij zijn plekje in de groep en neemt deel aan de gesprekken als zat hij hier al altijd. Als de leerlingen uitvertelt zijn neem ik snel terug het woord want uiteraard heb ook ik heel wat te vertellen. Drie leerjaren bij elkaar vraagt om een goede organisatie en daar horen natuurlijk afspraken bij. Dat het voor ieder van ons een serieuse aanpassing is daar bestaat geen twijfel over maar als ieder van ons zijn beste beentje voorzet zal dit wel lukken. Zonder dat we er erg in hebben vliegt de tijd voorbij en is het middagpauze. Op het menu staan belegde broodjes.Iedereen heeft precies een reuzehonger en het duurt dan ook niet lang voor onze voorraden uitgeput zijn. 's Namiddags willen we ook de banden met de andere leerjaren aanhalen en daarom werken we klasdoorbrekend. Iedere leerkracht heeft een andere activiteit in petto. Bij mij wordt er gezongen en gemusisceerd met de boomwhackers, bij juf An mogen de leerlingen de oprit versieren door op de panelen te krijten en bij juf Ellen gooien we de beentjes los. Tot slot wordt er bij juf Wendy gekokkereld want we sluiten de namiddag af met een heuse drink en daar horen hapjes bij. Aan de gezichten te zien op het einde van deze eerste schooldag was het een geslaagde dag. En vanaf morgen neuzen we niet langer in onze werkboeken maar gaan we er echt mee aan de slag. 

Zwerfvuilactie

De weersvoorspellingen zagen er niet schitterend uit die donderdag 15 maart. Toch konden we het droog houden op onze zwerfvuiltocht. De juf besliste dat we er maar beter in de voormiddag op uit konden trekken in plaats van het regenweer af te wachten. En gelukkig maar want het werd een natte namiddag die wij gelukkig droog konden houden.

Gewapend met grijpers, handschoenen, fluo-hesjes en vuilniszakken trokken we doorheen de straten van St.-Margriete. Aanvankelijk vol enthousiasme, zelfs het kleinste vuiltje ontsnapte niet aan onze aandacht. We gingen dan ook maar langzaam vooruit. Maar beetje bij beetje verslapte de aandacht en moest de juf de leerlingen regelmatig wijzen op rondslingerend vuil. Al moet het wel gezegd worden, het viel best wel mee qua hoeveelheid zwerfvuil en er werden ook geen spectaculaire vondsten gedaan. Dat lag natuurlijk mede aan de oorzaak van het tanende enthousiasme. Als leerkracht kan ik dat dan weer alleen maar toejuichen want dat wil natuurlijk zeggen dat mensen minder vuil laten slingeren. Een opsteker voor het milieu.

Hello robots, here we come!

Reeds enige tijd loopt in Gent in het designmuseum de tentoonstelling Hello robots. Deze tentoonstelling kreeg heel wat lovende woorden, dus ook wij waren wel benieuwd en zo geschiedde het. We gingen zelf ook een kijkje nemen. Aangezien we de tentoonstelling pas in de namiddag konden bezoeken combineerden we dit bezoek met een leuke filmervaring. Het werd de film Cloudboy. Een mooie Vlaamse jeugdfilm die zich deels afspeelt in Gent en deels in Zweden. Cloudboy gaat over de 12-jarige Niilas (Daan Roofthooft) die bij zijn vader Gerard (Geert Van Rampelberg) in België woont. Niilas is een jongen van de stad en documenteert de geluiden rondom hem op een logge dictafoon die hij overal mee naartoe draagt. Het ding staat symbool voor een (auditieve) wereld waarin de tiener zich opsluit. Een wereld zonder mama. Over de voorgeschiedenis wordt niets gezegd. Niilas lijkt ook helemaal niets over zijn moeder te weten, behalve dat ze in het noorden van Zweden woont. En zijn vader acht het moment gekomen voor moeder en zoon om de draad weer op te pikken. De komende zomer zal Niilas in Lapland doorbrengen, zeer tegen zijn zin. Zo krijgt Niilas het moeilijk met zijn nieuwe stiefvader, halfbroer en -zus, en dat leidt tot het zich afzetten tegen hen. En in Lapland zijn er wel wat opmerkelijke manieren om dat te doen. Nieuwsgierig geworden? Ga dan zeker deze film ook eens zien. Een echte aanrader. Hier kan je alvast de trailer eens bekijken

https://youtu.be/VfzK8rD-m7E

Na een lunch en speeltijd in het Zuidpark trokken we doorheen de stad richting Designmuseum. Het was wel leuk de stad nog eens terug te zien en op onze weg kwamen we heel wat bekende monumenten tegen.

Zullen robots ons net creatiever maken en nieuwe jobs creëren? Het is één van de vragen die Hello, Robot. stelt. Of: hoe hard wil je zelf afhangen van technologie? Slimme assistenten tonen ons nu al de weg, meten de status van ons lichaam en zijn een speelkameraadje voor onze kinderen. Maar willen we dat machines ook zorgen voor onze ouderen of onze seksuele verlangens? Binnenkort worden we misschien allemaal een stukje cyborg!

Could a robot do your job?

Nemen robots de wereld over of gaan ze de wereld redden? Wat denk jij? Designers leveren denkwerk en concrete oplossingen die aantonen dat de waarheid tussen de twee in ligt. Robots zijn een reden om erg enthousiast te zijn én kritisch na te denken. Hoe willen we omgaan met een wereld die steeds digitaler, slimmer en autonomer wordt? 

Do you want a robot to take care of you?
 

Heel wat vragen en stof tot nadenken. Jammer genoeg was de tijd tekort om alles grondig te bekijken. Misschien een tip voor tijdens de paasvakantie?!

Hello Robot Design Between Human And Machine

Schip Ahoi!

De krokusvakantie is alweer in zicht maar natuurlijk niet voor we Carnaval vieren. Zoals gebruikelijk bij ons op school verkleedt iedereen zich binnen een thema. Dit jaar kozen we voor piraten en andere zeelieden. Het moet gezegd, iedereen zag er alweer schitterend uit. Sommigen hadden hun kostuum kant en klaar gekocht, anderen waren zelf creatief aan de slag gegaan, meestal met de mooiste resultaten tot gevolg. Nu iedereen er zo goed uitzag kon het echte werk beginnen in gemengde groepen. Er werden zeewaardige piratenschepen ineen geknutseld bij juf Ellen, ikzelf leerde de piraten een heus piratenlied met dans aan. Juf Wendy zorgde voor een stoere piratenspeurtocht en bij juf Elke werden er piratenhapjes bereid. Bij juf Ann konden we een piratendiploma halen op voorwaarde dat we de opdrachten correct en vakkundig uitvoerden. Je ziet, voor ieder wat wils. 's Middags konden we ons te goed doen aan frietjes die de ouders van de ouderraad voor ons bakten. En of we ons buikje rond gegeten hebben. Ondanks het slechte weer trokken we 's namiddags toch de straat op zodat ook de inwoners van St.-Margriete konden meegenieten van de sfeer. Het was alweer een leuke dag.

 

23 januari: Sportdag

Dit schooljaar trokken we voor onze jaarlijkse sportdag richting Maldegem. Toen we daar aankwamen stonden de verschillende activiteiten al opgesteld dus we konden er onmiddellijk aan beginnen. Onder begeleiding en onder het waakzame oog van vakkundige begeleiders maakten we kennis met een aantal sportdisciplines. Het begon met een iniatie tafeltennis. Met je palet het balletje gedurende 10 slagen in de lucht houden bleek moeilijker dan gedacht. Daarna was het klimmen en klauteren geblazen op de hijsunit. Leuk maar vermoeiend. Daarna volgde een korte pauze waarna we een zoektocht deden doorheen de sporthal. Ondertussen hadden we flink wat honger gekregen dus de middagpauze kwam niets te vroeg. We hadden nog eventjes tijd om een frisse neus te halen en daarna deden we een super tof balspel. Toen volgde een kennismaking atletiek: zowel hoogspringen als speerwerpen stonden op het programma. In het hoogspringen ging Marc Dhon super hoog en brak het record van de zesdes.Tot slot volgde nog een activiteit op de airtrack. Heel erg leuk. Dat leverde enkele mooie foto's op. Ga maar eens kijken in het album...

Al bij al een fijne dag met heel wat actie.

DSC02996  DSC03042  DSC03073