L6

 

De laatste klas van de basisschool, daar zijn wij nu aangekomen.

We zullen er een keitof jaar van maken en ons goed voorbereiden op het middelbaar.

Op onze blog kunnen jullie volgen wat we in het zesde allemaal beleven.

 Op 3 september vliegen we er met veel plezier weer in!

 

Nino, Fien, Maité, Rune, Emile, Hannah, Elise, Delphine, Robbe, Jools, Axl, Caro, Maxim, Kobe, Lore, Noah, Mathieu, Lore, Lucas, Liam, Imke, Gustave, Jef,

juf Vanity en juf Hilde

 

 

DSC 0003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muzische activiteit met de bewoners van Sint-Jozef

Deze namiddag werkten we samen met de bewoners van Sint-Jozef. We mochten zelf zeep maken. Het materiaal stond reeds klaar. Ook de bewoners waren al present. Op de tafels lagen blaadjes met het recept. Wij assisteerden de bewoners bij het uitvoeren ervan. Zeepvlokken in een plasticzakje doen, badschuim erbij en kneden maar. Wie wou mocht er ook nog een kleurstof aan toevoegen. Iedereen ging aan het werk. In het begin nog een beetje onwennig maar na een kwartiertje werd er ook druk gebabbeld. De zesdeklassers waren algauw heel vertrouwd met de bewoners en hielpen waar het kon. Ze gaven instructies, ze hielpen hen naar de wastafel om hun handen te wassen. Precies of ze hadden dit al meer gedaan. Puik werk hoor! Het uurtje was veel te snel voorbij. Maar we keren zeker terug want er staat nog een wandeling en een uurtje gezelschapsspelletjes op het programma.

Bezoek aan College Onze-Lieve-Vrouw-ten-Doorn

Om halftwaalf werden we al opgehaald met de bus. Best wel vroeg want ook onze boterhammen moesten al verorberd zijn. Alle zesdeklassers werden door de directeur van de middenschool verwelkomd. Van hem kregen we een woordje uitleg over de school en het verloop van de namiddag. Eerst stond een uurtje info op het programma. We mochten twee studierichtingen uitkiezen, daarover kregen we dan de nodige uitleg. Dat bleef natuurlijk allemaal zeer theoretisch en abstract. Daarna werden we net als vorig jaar willekeurig in groepjes verdeeld om 2 lessen bij te wonen. Sommigen hadden geluk en mochten de lessen bijwonen die bij hun studierichting pasten, anderen hadden pech. Tijdens die lessen maakten we kennis met de toch wel heel grote klassen. 25 leerlingen in 1 klas is ook in het middelbaar niet abnormaal. We ondervonden ook dat sommige leerlingen van het eerste jaar nu al niet graag meer naar school gaan en meer wilden opvallen door vervelend gedrag dan dat ze wilden meewerken. Lastig hoor! Gelukkig waren er ook andere klassen. Stilletjesaan komt dat middelbaar dichterbij, nog niet iedereen is daar al aan toe. We mogen nu nog een paar maanden als oudsten op de basisschool vertoeven maar tegen juni zijn we er hopelijk allemaal klaar voor! Om 14.15 zat het bezoek er al op. We werden nog getrakteerd op een drankje en een stuk fruit en toen ging het weer huiswaarts.  

Leesmeters en -peters

Er zijn bij ons op school niet alleen leesmama's, -papa's, -oma's en -opa's. Vanaf vandaag zijn er ook leesmeters en -peters! De zesdeklassers begeleiden elke woensdag gedurende een halfuurtje een tweetal leerlingen uit het eerste, tweede of derde leerjaar. Op die manier krijgen onze beginnende lezertjes nog meer oefenkansen. De zesdeklassers namen hun verantwoordelijkheid wel ernstig. Als echte juffen en meesters begeleidden ze hun pupillen. Achteraf waren ze dan ook tevreden over hun leerlingen. Ze hadden (bijna) allemaal goed opgelet!-) Ja, zo ervaren de zesdeklassers dat het niet altijd even makkelijk is om je leerlingen gemotiveerd te krijgen... We werden door de juffen van die klassen dan ook uitgebreid bedankt! We kijken al uit naar volgende week!

Het woordenboekspel

Al gehoord van het woordenboekspel? De zesdeklassers zijn er tuk op! Je hebt er niet veel voor nodig. Een woordenboek, pen en papier. Het spel gaat als volgt. Je verdeelt de klas in duo's. Duo 1 zoekt een woord in het woordenboek dat niemand kent. Bijvoorbeeld 'overbroezen'. Dit woord wordt op het bord geschreven. Elk duo verzint nu een passende verklaring en noteert die op een blaadje. Alle blaadjes worden verzameld, dus ook het blad met de juiste verklaring. Dan worden alle verklaringen voorgelezen. Ieder duo kiest voor een verklaring waarvan zij denken dat het de juiste is. Hoe worden de punten toegekend? Alle duo's waarvan hun verklaring werd gekozen krijgen een punt per duo dat hun verklaring de juiste achtte. Het duo dat het woord mocht kiezen krijgt een punt voor elk duo dat hun woord niet raadde. Als elk duo een woord heeft gekozen wordt het eindresultaat geteld. Leuk hoor! Tot nu toe hebben Noor en Maxime de meeste punten. Zij zijn ontzettend goed in het verwoorden van nepverklaringen. Heel veel duo's kiezen immers voor hun uitleg. Knap hoor! En zo leren we ook elke keer nieuwe woorden bij. Overbroezen, virago, oreade, Tinus-aan-de-rekstok... Vraag maar aan de zesdeklassers wat deze woorden betekenen!-)

Op weg naar het secundair onderwijs!

Vandaag maakten we kennis met de website Onderwijskiezer.be. Dat is een handige tool om allerlei zaken te weten te komen. Je vindt er veel filmpjes die duidelijk tonen wat bepaalde beroepen inhouden. Je kunt er je studiehouding en interesses testen. Je vindt er veel info over de verschillende studierichtingen in het middelbaar. We kregen deze namiddag ruim de tijd om allerlei zaken op te zoeken. Sommige leerlingen deden reeds de I like test en de I study test. Vooral die laatste was voor sommigen confronterend, voor anderen een grote geruststelling. In de loop van de komende weken worden de testen dan individueel besproken. Waar moet nog aan gewerkt worden? Wat gaat reeds goed? Maar we panikeren nog niet. We hebben nog ruim de tijd om ons voor te bereiden op dat middelbaar. We mogen natuurlijk niet meer treuzelen maar moeten de koe bij de horens vatten! Doen hoor!