L6

 

De laatste klas van de basisschool, daar zijn wij nu aangekomen.

We zullen er een keitof jaar van maken en ons goed voorbereiden op het middelbaar.

Op onze blog kunnen jullie volgen wat we in het zesde allemaal beleven.

 Op 3 september vliegen we er met veel plezier weer in!

 

Nino, Fien, Maité, Rune, Emile, Hannah, Elise, Delphine, Robbe, Jools, Axl, Caro, Maxim, Kobe, Lore, Noah, Mathieu, Lore, Lucas, Liam, Imke, Gustave, Jef,

juf Vanity en juf Hilde

 

 

DSC 0003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miro Svolik

Miro Svolik werd geboren in 1960 in Slovakije. Hij studeerde fotografie en film. Vandaag bespraken we enkele van zijn werken. Svolik maakt geen gewone foto's. Hij probeert je bij de neus te nemen. Eerst maakt hij een tekening op de grond. Daarop nemen de personages een bepaalde plaats in zodat het lijkt of ze vliegen of iets heel gevaarlijks proberen. Daarna kwam het leukste werk. Zelf een foto maken op de manier van Svolik. En de resultaten mogen er zijn! Kijk maar in ons fotoalbum!-)

Waterraketten

Het was weer zover! Tropische temperaturen op het einde van het schooljaar. Dan weet iedereen hoe laat het is! De zesdeklassers vuren dan hun waterraketten af. Iedereen bracht een petfles en een kurk met een gaatje erin mee. In de klas werden de flessen omgetoverd in raketten. Delphine en Mathieu brachten een pomp mee en het duurde niet lang of de eerste raket ging de lucht in! Het was een beete zoeken naar de juiste techniek maar die kregen ze algauw te pakken! Ook de meisjes lieten zich dit jaar niet onbetuigd! Hun raketten gingen even hoog als die van de jongens! Kletsnat werden we allemaal maar dat kon de pret niet drukken! Integendeel! Het deed juist deugd! De leerlingen uit de andere klassen waren erg enthousiast. Zij vonden het helemaal niet te warm om te supporteren! Voor we het wisten was het tijd om op te ruimen. En ook dat ging dit jaar zonder problemen! Chapeau!

Archeologiedagen in Middelburg

Toen we de uitnodiging kregen om met de klas naar Middelburg te gaan voor de archeologiedagen moesten we geen twee keer nadenken. Het was een uitgelezen kans om met echte archeologen kennis te maken. Want archeologie zit in de lift! Iedere archeoloog die afstudeert heeft onmiddellijk werk. Dat was een aantal jaren geleden wel anders. In de kerk van Middelburg stonden vitrines met opgegraven voorwerpen. Een van die vitrines bevatte stukken die in Middelburg werden gevonden. Twee helmen, waarvan een helemaal platgedrukt door de vele aarde en brokstukken die erop tercht gekomen waren. Die ene helm leek meer op een bord dan op een helm. En dan zijn het de archeologen die zien dat het geen bord is. Er waren ook stenen kanonskogels en musketkogels. Er werd ons met veel passie uitgelegd hoe het moet geweest zijn in die tijd. We maakten er ook kennis met Pieter Bladelin, de stichter van Middelburg. Hij staat afgebeeld op een schilderij in de kerk. Hij was het ook die de kerk liet bouwen, evenals het kasteel waarin hij woonde. Het kasteel bestond uit twee delen en was volledig omringd door diepe grachten, evenals Middelburg zelf. De stad was ook helemaal ommuurd. Goed beschermd dus tegen vijanden. In de late middeleeuwen was Middelburg ook heel welvarend. Er waren koperslagers en wevers. De koperslagers maakten koperen potten en pannen, de wevers vooral wandtapijten. Op de kasteelsite zagen we een georadar aan het werk. Een toestel dat een beetje aan een grasmachine deed denken. Het helpt de archeologen om te bepalen of een bepaalde site interessant is. Er worden radiogolven de grond in gestuurd. De grond wordt op die manier gescand. Veel reflectie betekent stenen onder de grond, muren, dus interessant. Weinig reflectie betekent dat er niets zit. Op de foto's konden we dit duidelijk zien aan de verschillende kleuren. Op die manier wordt er veel tijd en geld gespaard. Het was een heel boeiende namiddag!

Nog een speciaal woordje van dank aan Vicky, de mama van Jools, en Pascal voor het warme welkom! We mochten er ons lunchpakket veroberen en kregen nog een ijsje toe! 

Eindtoetsen

We zijn eraan begonnen! Twee weken van eindtoetsen maken. Vandaag was de eerste dag van de 'Evaluatiebox'. In de klas was het net of we al in het secundair zaten. Alle banken netjes op rijen en niet meer in een u-vorm. Niet zo gezellig maar wel efficiënt! Het was muisstil in de klas. Zo konden we ons natuurlijk ook goed concentreren.

Succes en veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goede moed aan al mijn zesdeklassers!

In het fotoalbum kun je die zesdeklassers zeer geconcentrrerd aan het werk zien...................... Ssssjjtt.

De moeder van de verkiezingen

Aanstaande zondag zijn er belangrijke verkiezingen. Reden om met vijf en zes aan de slag te gaan rond dit thema. De zesde klas werd vrijdag voorbereid om het vijfde vandaag op sleeptouw te nemen want België zit een beetje ingewikkeld in elkaar op dat vlak. Er is immers een verschil tussen het Vlaamse en het federale parlement. Er is ook nog eens een Vlaamse en een federale regering, om van Europa nog te zwijgen... Wie zit waar in? Wie heeft welke bevoegdheid? Welke politieke partijen zijn er? En wat staat in hun programma? We leerden ook kritisch omgaan met verschillende websites. Want als we ergens lezen dat Nederland geen democratisch land is mogen we dat niet zomaar voor waar aannemen. Nee, geen makkelijke/toegankelijke materie. Maar aan de hand van een aantal opdrachten werd er vandaag toch een en ander duidelijk. Misschien interessant om ook thuis dit onderwerp eens aan te snijden!-)