L6

 

De laatste klas van de basisschool, daar zijn wij nu aangekomen.

We zullen er een keitof jaar van maken en ons goed voorbereiden op het middelbaar.

Op onze blog kunnen jullie volgen wat we in het zesde allemaal beleven.

 Op 3 september vliegen we er met veel plezier weer in!

 

Nino, Fien, Maité, Rune, Emile, Hannah, Elise, Delphine, Robbe, Jools, Axl, Caro, Maxim, Kobe, Lore, Noah, Mathieu, Lore, Lucas, Liam, Imke, Gustave, Jef,

juf Vanity en juf Hilde

 

 

DSC 0003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moederdag

Aan alle mama's een fijne moederdag!

 

DSC 0001DSC 0004DSC 0002DSC 0005

 

 

Smog

Vandaag hadden we het over de luchtvervuiling. Er zijn natuurlijke bronnen van luchtverontreiniging zoals bosbranden, vulkaanuitbarstingen en zandstormen. Er zijn ook menselijke bronnen van vervuiling zoals het verkeer, transport, industrie, landbouw en huishoudens. De belangrijkste vormen van luchtverontreiniging zijn fijn stof en smog. Smog is een samentrekking van smoke en fog. Smog ontstaat wanneer er weinig wind is, helder weer en geen regen. Dan blijven vervuilende stoffen van verkeer en fabrieken in een stad hangen. Smog is heel ongezond, vooral voor ouderen, kinderen en zieke mensen. Het kan zorgen voor problemen met de ademhaling, prikogen en astma-aanvallen. Steden zoals Peking, Mexico-stad en Delhi zijn steden waar mensen steeds meer gebruik maken van mondmaskers om zich tegen deze smog te beschermen. Vandaag maakten we zelf smog. In een bokaal waarvan de binnenzijde nat werd gemaakt staken we een lont in brand. We dekten de bokaal af met aluminiumfolie met daarop ijsblokjes. Door gebrek aan zuurstof doofde de lont maar was er wel rookontwikkeling, smog dus. Zag er niet echt gezond uit. Wat kunnen wij nu doen om de luchtkwaliteit te verbeteren? Dat zochten we daarna in groepjes uit. Morgen brengen we daarover verslag uit.

STEMmige namiddag rond lucht

De luchtkwaliteit staat de laatste weken zeer in de actualiteit. Ook wij doen mee aan het meten ervan. Maar daar blijft het niet bij. Ook in de klas werken we daarrond. Vandaag maakten we kennis met het abstracte begrip 'lucht'.  Wat is lucht? Waarvoor hebben we lucht nodig? Aan de hand van een proefje werd duidelijk dat lucht sterk is. We vulden een beker helemaal met water, dekten af met een blad en toen keerden we onze beker om. Het water bleef (bij de meesten toch) in de beker. De lucht drukt immers met 1kg per cm² tegen alles aan. Per cm² kun je dus 1 liter water op zijn kop houden. De lucht duwt dus harder dan het water. Met een andere proef konden we bewijzen dat in onze longen lucht zit. We vulden een jerrycan waarop een literverdeling was aangebracht volledig met water. Die dompelden we onder in een bak met water. We staken een stuk tuinslang in de jerrycan en bliezen er lucht in. De lucht duwde het water weg en zo konden we de inhoud van onze longen bepalen. De meeste leerlingen hebben een longinhoud van 2 liter. Sommigen haalden 2,5 liter maar Nathan en Kytano haalden zelfs 3 liter.

Wordt vervolgd...

 

Curieuzeneuzen

U hebt ze misschien al zien opduiken, de meetborden van curieuzeneuzen! Vandaag beginnen 20 000 deelnemers aan de meting van stikstofoxide in hun straat. Ook wij doen mee! Er hangt een meetbord langs de straatkant en een aan het raam van onze klas. Zo zullen we kunnen zien of de lucht op de speelplaats beter is dan die op de straat. Gedurende vier weken wordt op die manier de luchtkwaliteit in heel Vlaanderen gedetailleerd in kaart gebracht. Benieuwd naar het resultaat!

 

DSC 0128

Schoolmoestuin

Samen met de leerlingen van de gemeenteschool hebben we een schoolmoestuin. Onder impuls van Lieve, de oma van Louis en bekend van het programma 'Het goede leven', wordt de moestuin aangelegd. Een eerste groepje van onze klas mocht met Lieve en meester Piet de paadjes tussen de groentebedden opvullen met boomschors. Een leuk werkje! Benieuwd hoe de moestuin er over een aantal weken zal uitzien!