L6

 

De laatste klas van de basisschool, daar zijn wij nu aangekomen.

We zullen er een keitof jaar van maken en ons goed voorbereiden op het middelbaar.

Op onze blog kunnen jullie volgen wat we in het zesde allemaal beleven.

 Op 3 september vliegen we er met veel plezier weer in!

 

Nino, Fien, Maité, Rune, Emile, Hannah, Elise, Delphine, Robbe, Jools, Axl, Caro, Maxim, Kobe, Lore, Noah, Mathieu, Lore, Lucas, Liam, Imke, Gustave, Jef,

juf Vanity en juf Hilde

 

 

DSC 0003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CurieuzeNeuzen halfweg

Het experiment om de luchtkwaliteit te meten is halfweg. Deze week kregen we een mail met de vraag om nauwkeurig te meten hoe hoog ons bord hangt. Belangrijk om de testresultaten nauwkeurig te interpreteren. De leerlingen kregen de opdracht om een manier te bedenken om tot een precies resultaat te komen. Algauw kwamen ze op de juiste manier. Met een touw en een gewicht zouden ze de klus wel klaren. En inderdaad, dat bleek de beste manier.

Ondertussen kregen we ook meer uitleg over de flesjes. Hoe werkt dat nu precies? In het meetbuisje zitten twee roestvrijstalen gaasjes met triethanolamine. Tijdens de meting komt er 'lucht' in die buisjes. Op het einde worden de buisjes afgesloten en terug aan het labo bezorgd. De twee gaasjes worden in het labo verwijderd en gespoeld met water. Zo krijg je dus water met nitriet want dat zit in de lucht. Stikstof is immers een onderdeel van nitriet. Aan het water wordt Saltzman-Griess reagens toegevoegd. Door het reagens verkleurt het water met nitriet paars. Hoe donkerder, hoe meer nitriet, dus hoe ongezonder de luchtkwaliteit want de hoeveelheid nitriet laat toe de gemiddelde concentratie van stikstofdioxide te berekenen. Moeilijke materie maar wel leuk om te weten! 

Fietsexamen in Eeklo

Volgend jaar trekken we allemaal naar een secundaire school. Voor iedereen wordt dat een school buiten Sint-Laureins. Om daar te geraken kun je het openbaar vervoer gebruiken maar uiteraard ook de fiets. Om ons vertrouwd te maken met het verkeer in de stad, met de gevaren ervan, trokken we vandaag naar Eeklo. Met de fiets uiteraard! De politie organiseert immers deze week de heen-en-weer week met fietsexamen. Spannend! We bereidden dit natuurlijk voor in de klas. De verkeersborden werden nog eens onder de loep genomen, de dode hoek, inhalen, kruisen... Ook de individuele rit met een agent bekeken we op een filmpje. We waren er klaar voor! De rit naar Eeklo verliep bijna vlekkeloos. Enkel een paar jongens demonstreerden hoe je gezwind wisselt van fietspad naar voetpad en terug. Ja, die meisjes reden zo traag... Nee, fietsen in groep, dat is een opgave!-) Sommigen waren wel zenuwachtig maar we werden door de agenten meteen op ons gemak gesteld. Iedereen deed het prima, ook de behendigheidstest. Het was een leerrijke namiddag! Ja, ook op dat vlak zijn we nu klaar voor dat eerste middelbaar!-)

Moederdag

Aan alle mama's een fijne moederdag!

 

DSC 0001DSC 0004DSC 0002DSC 0005

 

 

Smog

Vandaag hadden we het over de luchtvervuiling. Er zijn natuurlijke bronnen van luchtverontreiniging zoals bosbranden, vulkaanuitbarstingen en zandstormen. Er zijn ook menselijke bronnen van vervuiling zoals het verkeer, transport, industrie, landbouw en huishoudens. De belangrijkste vormen van luchtverontreiniging zijn fijn stof en smog. Smog is een samentrekking van smoke en fog. Smog ontstaat wanneer er weinig wind is, helder weer en geen regen. Dan blijven vervuilende stoffen van verkeer en fabrieken in een stad hangen. Smog is heel ongezond, vooral voor ouderen, kinderen en zieke mensen. Het kan zorgen voor problemen met de ademhaling, prikogen en astma-aanvallen. Steden zoals Peking, Mexico-stad en Delhi zijn steden waar mensen steeds meer gebruik maken van mondmaskers om zich tegen deze smog te beschermen. Vandaag maakten we zelf smog. In een bokaal waarvan de binnenzijde nat werd gemaakt staken we een lont in brand. We dekten de bokaal af met aluminiumfolie met daarop ijsblokjes. Door gebrek aan zuurstof doofde de lont maar was er wel rookontwikkeling, smog dus. Zag er niet echt gezond uit. Wat kunnen wij nu doen om de luchtkwaliteit te verbeteren? Dat zochten we daarna in groepjes uit. Morgen brengen we daarover verslag uit.

STEMmige namiddag rond lucht

De luchtkwaliteit staat de laatste weken zeer in de actualiteit. Ook wij doen mee aan het meten ervan. Maar daar blijft het niet bij. Ook in de klas werken we daarrond. Vandaag maakten we kennis met het abstracte begrip 'lucht'.  Wat is lucht? Waarvoor hebben we lucht nodig? Aan de hand van een proefje werd duidelijk dat lucht sterk is. We vulden een beker helemaal met water, dekten af met een blad en toen keerden we onze beker om. Het water bleef (bij de meesten toch) in de beker. De lucht drukt immers met 1kg per cm² tegen alles aan. Per cm² kun je dus 1 liter water op zijn kop houden. De lucht duwt dus harder dan het water. Met een andere proef konden we bewijzen dat in onze longen lucht zit. We vulden een jerrycan waarop een literverdeling was aangebracht volledig met water. Die dompelden we onder in een bak met water. We staken een stuk tuinslang in de jerrycan en bliezen er lucht in. De lucht duwde het water weg en zo konden we de inhoud van onze longen bepalen. De meeste leerlingen hebben een longinhoud van 2 liter. Sommigen haalden 2,5 liter maar Nathan en Kytano haalden zelfs 3 liter.

Wordt vervolgd...