L6

 

De laatste klas van de basisschool, daar zijn wij nu aangekomen.

We zullen er een keitof jaar van maken en ons goed voorbereiden op het middelbaar.

Op onze blog kunnen jullie volgen wat we in het zesde allemaal beleven.

 Op 1 september vliegen we er met veel plezier weer in!

 

Kytano, Amy, Aukje, Fien, Elke, Lowie, Marthe, Nathan, Lode, Simon, Maxime, Mathice, Malika, Jelle, Britt, Robin, Noor, Niels, Amber, Lena en juf Hilde

 

 

 

 

DSC 0003

 

 

 

 

 

 

 

Leesmeters en -peters

Er zijn bij ons op school niet alleen leesmama's, -papa's, -oma's en -opa's. Vanaf vandaag zijn er ook leesmeters en -peters! De zesdeklassers begeleiden elke woensdag gedurende een halfuurtje een tweetal leerlingen uit het eerste, tweede of derde leerjaar. Op die manier krijgen onze beginnende lezertjes nog meer oefenkansen. De zesdeklassers namen hun verantwoordelijkheid wel ernstig. Als echte juffen en meesters begeleidden ze hun pupillen. Achteraf waren ze dan ook tevreden over hun leerlingen. Ze hadden (bijna) allemaal goed opgelet!-) Ja, zo ervaren de zesdeklassers dat het niet altijd even makkelijk is om je leerlingen gemotiveerd te krijgen... We werden door de juffen van die klassen dan ook uitgebreid bedankt! We kijken al uit naar volgende week!

Het woordenboekspel

Al gehoord van het woordenboekspel? De zesdeklassers zijn er tuk op! Je hebt er niet veel voor nodig. Een woordenboek, pen en papier. Het spel gaat als volgt. Je verdeelt de klas in duo's. Duo 1 zoekt een woord in het woordenboek dat niemand kent. Bijvoorbeeld 'overbroezen'. Dit woord wordt op het bord geschreven. Elk duo verzint nu een passende verklaring en noteert die op een blaadje. Alle blaadjes worden verzameld, dus ook het blad met de juiste verklaring. Dan worden alle verklaringen voorgelezen. Ieder duo kiest voor een verklaring waarvan zij denken dat het de juiste is. Hoe worden de punten toegekend? Alle duo's waarvan hun verklaring werd gekozen krijgen een punt per duo dat hun verklaring de juiste achtte. Het duo dat het woord mocht kiezen krijgt een punt voor elk duo dat hun woord niet raadde. Als elk duo een woord heeft gekozen wordt het eindresultaat geteld. Leuk hoor! Tot nu toe hebben Noor en Maxime de meeste punten. Zij zijn ontzettend goed in het verwoorden van nepverklaringen. Heel veel duo's kiezen immers voor hun uitleg. Knap hoor! En zo leren we ook elke keer nieuwe woorden bij. Overbroezen, virago, oreade, Tinus-aan-de-rekstok... Vraag maar aan de zesdeklassers wat deze woorden betekenen!-)

Op weg naar het secundair onderwijs!

Vandaag maakten we kennis met de website Onderwijskiezer.be. Dat is een handige tool om allerlei zaken te weten te komen. Je vindt er veel filmpjes die duidelijk tonen wat bepaalde beroepen inhouden. Je kunt er je studiehouding en interesses testen. Je vindt er veel info over de verschillende studierichtingen in het middelbaar. We kregen deze namiddag ruim de tijd om allerlei zaken op te zoeken. Sommige leerlingen deden reeds de I like test en de I study test. Vooral die laatste was voor sommigen confronterend, voor anderen een grote geruststelling. In de loop van de komende weken worden de testen dan individueel besproken. Waar moet nog aan gewerkt worden? Wat gaat reeds goed? Maar we panikeren nog niet. We hebben nog ruim de tijd om ons voor te bereiden op dat middelbaar. We mogen natuurlijk niet meer treuzelen maar moeten de koe bij de horens vatten! Doen hoor!

Wensen voor Kerst en Nieuwjaar

mwk0079 eindejaar kerstsfeer 4 1

Ergens staat een ster. Pluk ze.

Ergens wacht geluk. Vind het.

Hang elk jaar weer zo'n versgeplukte ster van vreugde 

aan elke nieuwe dag!

 Zalig Kerstfeest en Gelukkig Nieuwjaar!

Drukke dagen...

Het is bijna vakantie. Kerstvakantie! De laatste week hebben wij het nog erg druk! We leggen deze dagen de laatste hand aan onze nieuwjaarsbrieven. Wat zijn ze mooi geworden! Eerst moest een eigen ontwerp gesjabloneerd worden. Daarna werd de brief verder opgesmukt met speciaal papier en afgewerkt met een nieuwjaarswens. Het schrijven van de brieven gebeurde ook deze week. Iedereen mocht zelf een tekst kiezen. Sommigen weten er de gepaste woorden wel uit te pikken! Na een aantal tips en aanwijzingen gingen de leerlingen aan de slag. Dat ging vlot! Tussendoor werden er vandaag ook nog kaarsen gegoten. Een leuk werkje maar niet zonder risico's! Vloeibaar kaarsvet is toch wel heel erg heet! Dan moest er ook nog gewerkt worden aan de flipperkast. Die moeten we maken als opdracht voor Whizzkids. Een kolfje naar onze hand! Er werd heel goed samengewerkt. Hoewel de jongens het niet altijd eens waren met de versieringen van de meisjes... Glitters? Nee, bedankt!-) Nee, ons vervelen doen we vooralsnog niet! Dat is iets voor tijdens de vakantie!-))