L6

 

De laatste klas van de basisschool, daar zijn wij nu aangekomen.

We zullen er een keitof jaar van maken en ons goed voorbereiden op het middelbaar.

Op onze blog kunnen jullie volgen wat we in het zesde allemaal beleven.

 Op 2 september vliegen we er met veel plezier weer in!

 

Robbe, Bram, Nand, Slevin, Lauren, Emma, Marie, Lander, Yoran, Leonie, Arent, Jelle, Matteo, Rimke, Daan, Maxim, Joppe, juf Vanity en juf Hilde

 

 

 

 

 

 

 

 DSC 0092

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Archeologiedagen in Middelburg

Toen we de uitnodiging kregen om met de klas naar Middelburg te gaan voor de archeologiedagen moesten we geen twee keer nadenken. Het was een uitgelezen kans om met echte archeologen kennis te maken. Want archeologie zit in de lift! Iedere archeoloog die afstudeert heeft onmiddellijk werk. Dat was een aantal jaren geleden wel anders. In de kerk van Middelburg stonden vitrines met opgegraven voorwerpen. Een van die vitrines bevatte stukken die in Middelburg werden gevonden. Twee helmen, waarvan een helemaal platgedrukt door de vele aarde en brokstukken die erop tercht gekomen waren. Die ene helm leek meer op een bord dan op een helm. En dan zijn het de archeologen die zien dat het geen bord is. Er waren ook stenen kanonskogels en musketkogels. Er werd ons met veel passie uitgelegd hoe het moet geweest zijn in die tijd. We maakten er ook kennis met Pieter Bladelin, de stichter van Middelburg. Hij staat afgebeeld op een schilderij in de kerk. Hij was het ook die de kerk liet bouwen, evenals het kasteel waarin hij woonde. Het kasteel bestond uit twee delen en was volledig omringd door diepe grachten, evenals Middelburg zelf. De stad was ook helemaal ommuurd. Goed beschermd dus tegen vijanden. In de late middeleeuwen was Middelburg ook heel welvarend. Er waren koperslagers en wevers. De koperslagers maakten koperen potten en pannen, de wevers vooral wandtapijten. Op de kasteelsite zagen we een georadar aan het werk. Een toestel dat een beetje aan een grasmachine deed denken. Het helpt de archeologen om te bepalen of een bepaalde site interessant is. Er worden radiogolven de grond in gestuurd. De grond wordt op die manier gescand. Veel reflectie betekent stenen onder de grond, muren, dus interessant. Weinig reflectie betekent dat er niets zit. Op de foto's konden we dit duidelijk zien aan de verschillende kleuren. Op die manier wordt er veel tijd en geld gespaard. Het was een heel boeiende namiddag!

Nog een speciaal woordje van dank aan Vicky, de mama van Jools, en Pascal voor het warme welkom! We mochten er ons lunchpakket veroberen en kregen nog een ijsje toe! 

Eindtoetsen

We zijn eraan begonnen! Twee weken van eindtoetsen maken. Vandaag was de eerste dag van de 'Evaluatiebox'. In de klas was het net of we al in het secundair zaten. Alle banken netjes op rijen en niet meer in een u-vorm. Niet zo gezellig maar wel efficiënt! Het was muisstil in de klas. Zo konden we ons natuurlijk ook goed concentreren.

Succes en veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goede moed aan al mijn zesdeklassers!

In het fotoalbum kun je die zesdeklassers zeer geconcentrrerd aan het werk zien...................... Ssssjjtt.

De moeder van de verkiezingen

Aanstaande zondag zijn er belangrijke verkiezingen. Reden om met vijf en zes aan de slag te gaan rond dit thema. De zesde klas werd vrijdag voorbereid om het vijfde vandaag op sleeptouw te nemen want België zit een beetje ingewikkeld in elkaar op dat vlak. Er is immers een verschil tussen het Vlaamse en het federale parlement. Er is ook nog eens een Vlaamse en een federale regering, om van Europa nog te zwijgen... Wie zit waar in? Wie heeft welke bevoegdheid? Welke politieke partijen zijn er? En wat staat in hun programma? We leerden ook kritisch omgaan met verschillende websites. Want als we ergens lezen dat Nederland geen democratisch land is mogen we dat niet zomaar voor waar aannemen. Nee, geen makkelijke/toegankelijke materie. Maar aan de hand van een aantal opdrachten werd er vandaag toch een en ander duidelijk. Misschien interessant om ook thuis dit onderwerp eens aan te snijden!-) 

Lentewandeling met de bewoners van Sint-Jozef

Het was een bewolkte dag maar niet echt koud. Ideaal om met de bewoners van Sint-Jozef op stap te gaan. We maakten een wandeling in het groen dicht bij de dorpskern. Geen sinecure met de wegenwerken! Alle leerlingen kregen per twee de taak om een rolstoel te duwen. Dat ging goed! Precies of we doen het elke dag! Ook de bewoners genoten van het uitstapje. Er werden leuke gesprekken gevoerd. Over de oma's en opa's, over vroeger, over hoe alles zo snel verandert... Topnamiddag!

Fietsexamen!

Volgend jaar trekken we allemaal naar een secundaire school. Voor iedereen wordt dat een school buiten Sint-Laureins. Om daar te geraken kun je het openbaar vervoer gebruiken maar uiteraard ook de fiets. Om ons vertrouwd te maken met het verkeer in de stad, met de gevaren ervan, trokken we vandaag naar Eeklo. Met de fiets uiteraard! De politie organiseert immers deze week de heen-en-weer week met fietsexamen. Spannend! We bereidden dit natuurlijk voor in de klas. De verkeersborden werden nog eens onder de loep genomen, de dode hoek, inhalen, kruisen... Ook de individuele rit met een agent bekeken we op een filmpje. We waren er klaar voor! De rit naar Eeklo verliep bijna vlekkeloos. Enkel een paar jongens demonstreerden hoe je gezwind wisselt van de weg naar de berm en terug. Ja, die meisjes reden zo traag... Nee, fietsen in groep, dat is een opgave!-) Sommigen waren wel zenuwachtig maar we werden door de agenten meteen op ons gemak gesteld. Iedereen deed het prima, ook de behendigheidstest. Het was een leerrijke voormiddag! Ja, ook op dat vlak zijn we nu klaar voor dat eerste middelbaar!-)