L6

 

De laatste klas van de basisschool, daar zijn wij nu aangekomen.

We zullen er een keitof jaar van maken en ons goed voorbereiden op het middelbaar.

Op onze blog kunnen jullie volgen wat we in het zesde allemaal beleven.

 Op 3 september vliegen we er met veel plezier weer in!

 

Nino, Fien, Maité, Rune, Emile, Hannah, Elise, Delphine, Robbe, Jools, Axl, Caro, Maxim, Kobe, Lore, Noah, Mathieu, Lore, Lucas, Liam, Imke, Gustave, Jef,

juf Vanity en juf Hilde

 

 

DSC 0003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Soep op de stoep

Al voor de tiende keer namen we met het zesde leerjaar deel aan de actie Soep op de stoep van Welzijnszorg. Dan koken we soep en gaat de opbrengst naar mensen in armoede in ons eigen land. Iedereen was ook dit jaar reuze-enthousiast om mee te doen. Deze ochtend om 8 uur begonnen we er reeds aan. Het fijn snijden van prei, selder en wortelen kon beginnen. Er zitten een heleboel koks in wording in onze klas. Sommigen konden de groenten echt wel heel fijn snijden! Elise spande daarbij de kroon! Fijn en allemaal even breed! Drie ketels van ruim 25 liter kregen we aan de kook. Algauw rook het heel erg lekker! Dan nog wat geduld oefenen tot de groenten gaar waren. Om halfelf werd alles klaargezet voor de verkoop en kwamen de eerste leerlingen proeven. In een mum van tijd was de eerste ketel leeg! Iedereen smulde! Om halftwaalf waren de ouders aan de beurt. Onze soep ging als zoete broodjes over de toonbank. Op het einde van de voormiddag was alles op. Morgen wordt de opbrengst geteld. Dat is altijd een spannend moment! Langs deze weg wil ik alle leerlingen bedanken voor hun enthousiasme en werklust! Maar natuurlijk ook iedereen die soep heeft gedronken en zo een steentje heeft bijgedragen aan onze actie. Een speciale vermelding voor de afwassers van dienst. Want dat is het minst favoriete werkje. Kobe, Emile en Jef deden het zonder morren! 

Kerstliedjes in Sint-Jozef

Deze namiddag trakteerden we de bewoners van Sint-Jozef op een kerstmedley. We zetten onze kerstmuts op en namen onze mooiste glimlach mee. Enthousiast zongen we de liedjes voor de bewoners. We waren er heel welkom. Je zag de mensen duidelijk genieten. Sommigen zongen met de ogen dicht zachtjes mee. Meer dan geslaagd!

Een STEMmige dag!-)

Volgend jaar starten wij in het eerste middelbaar. Om kennis te maken met de verschillende studierichtingen brachten we vandaag een bezoek aan twee scholen. Eerst trokken we naar De Tandem. Daar spendeerden we een boeiende voormiddag in het labo. We maakten kennis met chemie, fysica en biologie. We mochten er in groepjes zelf aan de slag. We maakten kennis met zuren, basen en neutrale stoffen aan de hand van een aantal proefjes. Rode kool speelde daar een belangrijke rol! We leerden ook een ballon opblazen zonder te blazen. Alcoholazijn en bicarbonaat hadden we daarvoor nodig. Onder de microscoop bekeken we mos, yoghurtbacteriën, spierweefsel, schimmel en zelfs echt bloed! Daar hadden we een aantal stoere leerlingen voor nodig!-) We losten ook het spijkerraadsel op. Hoe krijg je 8 losse spijkers op de kop van 1 rechtopstaande spijker zonder lijm of magneet? Juist, door een ingenieuze constructie! Kortom een boeiende voormiddag! Speciaal woordje van dank aan de mama van Lore en haar collega die ons die wondere wereld leerden kennen!

Na de middag trokken we te voet naar het PTI. Daar leerden we dan weer andere STEMmige zaken. We maakten er helemaal zelf een sfeerlichtje. Met koperdraad, een lusterklem, een ledlampje, een batterij en een pingpongballetje kregen we dat voor elkaar. Wat ging dat vlot! Op de afdeling 'bouw' gingen we dan met zand en klinkers aan de slag. Sommige leerlingen waren daar best wel handig in! Op de afdeling 'hout' maakten we een apenladdertje. Nageltjes op de juiste plaats in de plank kloppen, aapje glad schuren, ladder in de standaard bevestigen en klaar was kees! We bezochten er ook de afdeling 'mechanica'. Daar werken ze tot op een duizendste van een millimeter. Daar kunnen wij nog iets van leren! Op de afdeling 'elektriciteit' vergaapten we ons aan de bak met wit zand waar een beamer kleuren op projecteerde. Al naar gelang de hoogte van het zand kleurde het blauw, groen, geel of bruin. We mochten zelf experimenteren en een vijver of heuvel aanleggen. We speelden er ook een geheugenspel. Moeilijk! Luisteren en goed samenwerken was hier de boodschap. Kampioenen in dit spel? Hannah en Lucas! Dat had die leraar nog niet meegemaakt!-)

En toen was het plotseling halfvier! Nu al? Is het al gedaan? Ja, het was een erg gevarieerde dag en voor sommigen smaakt dit vast naar meer!

Advent

De advent is begonnen. In de klas staat een adventskrans en iedereen bracht een kaarsje mee en een passende bezinningstekst. Elke ochtend gaan de gordijnen dicht, steken we de kaarsjes en de lichtjes aan en luisteren we naar een mooie tekst. Zo proberen we samen op weg te gaan naar Kerstmis. We lezen ook af en toe uit de adventskalender van Welzijnszorg. 1 op 7 mensen leeft in armoede. In bijna elke klas zitten kinderen die het minder breed hebben. Dat vinden wij veel. Ook dit jaar dragen we ons steentje bij. Op woensdag 19 december nemen we weer deel aan Soep op de stoep. Dan maken we met de ganse klas soep voor het goede doel! 

Zeeklasvoorstelling

Gisteren was het weer zover. Alle zeeklassers verwelkomden hun familie op de voorstelling. In de klas bereidden we in gemengde groepjes de verschillende onderwerpen voor. De zesdeklassers namen de vijfdeklassers mee op sleeptouw want voor hen was het niet de eerste keer! Het werd een gevarieerde voorstelling waarin iedereen het beste van zichzelf gaf. De ene had al wat meer stress dan de andere maar alles verliep vlot. Dikke proficiat aan alle leerlingen! Jullie hebben er iets moois van gemaakt! Ons publiek was weer heel tevreden!