L6

 

De laatste klas van de basisschool, daar zijn wij nu aangekomen.

We zullen er een keitof jaar van maken en ons goed voorbereiden op het middelbaar.

Op onze blog kunnen jullie volgen wat we in het zesde allemaal beleven.

 Op 3 september vliegen we er met veel plezier weer in!

 

Nino, Fien, Maité, Rune, Emile, Hannah, Elise, Delphine, Robbe, Jools, Axl, Caro, Maxim, Kobe, Lore, Noah, Mathieu, Lore, Lucas, Liam, Imke, Gustave, Jef,

juf Vanity en juf Hilde

 

 

DSC 0003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inleefspel rond de vluchtelingenproblematiek

Vandaag namen we deel aan een inleefspel rond de vluchtelingenproblematiek. In Eeklo heeft Het Rode Kruis een opvangcentrum voor asielzoekers. Daar trokken we naartoe. We kregen er een nieuw paspoort en geld. Een mensensmokkelaar zou ons dan naar België brengen. Aan de hand van allerlei opdrachten kwamen we te weten dat je niet zomaar erkend kan worden als vluchteling. Je moet eerst en vooral uit een land komen waar jouw leven bedreigd wordt door oorlog of ander geweld. Toen we de douane passeerden om een grens over te steken werden we tegengehouden door de douane. Die was heel streng en helemaal niet vriendelijk. Onze koffers werden doorzocht, sommigen werden zelfs gefouilleerd. Na de grensovergang ging het naar de Dienst Vreemdelingenzaken om asiel aan te vragen. Daar kregen we een vragenlijst en een formulier waarop stond op welke dag we ons opnieuw moesten aanbieden. Na de opstartfase wordt je zaak dan onderzocht door het Commissariaat-Generaal voor de vluchtelingen en de staatslozen. Zij gaan na of je een vluchteling bent die voldoet aan de Conventie van Genève, m.a.w. of je uit een gebied komt waar je niet veilig bent en moet vrezen voor je leven. Er zijn immers ook veel mensen die asiel aanvragen om hier te kunnen komen werken. Maar dat is niet voldoende. Zulke aanvragen worden geweigerd. We konden bij onze aanvraag aan den lijve ondervinden wat het moet zijn om in een land dat je niet kent, waar je de taal niet verstaat, asiel aan te vragen. Nee, dat is niet makkelijk. We leerden ook dat er in de wereld 70 miljoen mensen op de vlucht zijn voor oorlog en geweld. De meeste van die vluchtelingen worden opgevangen in hun buurlanden. Daar zijn heel wat vluchtelingenkampen. Een klein deel van die 70 miljoen komt naar Europa. In het opvangcentrum kunnen de vluchtelingen dan tijdelijk verblijven. Daar moeten ze zich aan een aantal afspraken houden om alles vlot te laten verlopen. Zo zijn er vaste uren voor de maaltijden en mag er geen alcohol worden gedronken. Op het einde van de voormiddag werden we getrakteerd op versgebakken pannenkoeken en oliebollen. Dat smaakte! Wanneer we nog eens over de vluchtelingenproblematiek horen op radio of tv, dan hebben we daar nu toch een beter beeld van.

Broederlijk Delen 'Burkina Faso' en 'Senegal'

De laatste dag voor de paasvakantie stond ook nu weer in het teken van Broederlijk Delen. Dit jaar werd er geld ingezameld voor Burkina Faso en ook voor Senegal want de papa van Maria die in de kleuterklas zit heeft daar een project lopen. We maakten vijf groepen met alle leerlingen van klas 1 tot en met 6. De doorschuifactiviteit kon beginnen! Bij juf Ann en juf Barbara werden er gierstpannenkoeken gebakken en gierstpudding gemaakt. Gierst is het belangrijkste voedsel van de Burkinezen. Wel lekker hoor! Juf Valerie, juf Isabelle, juf Eveline en juf Jera knutselden popjes met strijkparels. Die moesten aan een metalen draadje worden geregen. Een fijn werkje! Bij juf Els werd er gezongen en was er een fotozoektocht over Burkina Faso. Meester Dirk, juf Julie en juf Kathy ontfermden zich over de sponsorlopers. Sommigen liepen wel 8 km! Gelukkig was het lekker weer! Bij juf Hilde speelden we de kids@worldquiz en keken we naar een filmpje over Rainata die in Burkina Faso woont. Nee, we hebben ons niet verveeld! 's Middags werd een sobere maaltijd geserveerd. Soep, gemaakt door meester Piet, en boterhammen. Na de vakantie weten we hoeveel onze projectdag opbracht. We duimen voor een mooi bedrag! Dank aan allen die daaraan meehielpen. Het is immers belangrijk dat we leren om ook aan anderen te denken die het met heel wat minder moeten doen. Wij beseffen niet altijd hoe goed we het hebben. Solidariteit is hier het sleutelwoord, niet alleen in woorden maar ook in daden.

Het woordenboekspel

Al gehoord van het woordenboekspel? De zesdeklassers zijn er tuk op! Je hebt er niet veel voor nodig. Enkel een blad papier, schrijfgerei en natuurlijk een woordenboek. Het spel gaat als volgt. We verdelen de klas in duo's. Duo 1 zoekt een woord in het woordenboek dat niemand kent. Bijvoorbeeld 'overbroezen'. Dit woord wordt op bord geschreven. Alle andere duo's verzinnen nu een mogelijke verklaring en schrijven dat op een blad. Alle blaadjes worden verzameld, dus ook het blad met de juiste verklaring. Dan worden alle verklaringen voorgelezen. Ieder duo probeert nu de juiste verklaring te raden. Hoe worden de punten verdeeld? Stel, 3 van de 7 duo's raden de juiste verklaring, zij krijgen elk 2 punten. Duo 1, het duo dat het woord gekozen heeft, krijgt 4 punten want 4 duo's raadden het woord niet. Stel, 2 duo's kozen voor de verklaring van duo 4, dan krijgt duo 4 dus 2 punten. Na 1 ronde, wanneer elk duo een woord heeft gekozen, worden de punten geteld. Tess en Yasmine wonnen die ronde, zij waren heel goed in het formuleren van nepverklaringen. Heel veel duo's kozen immers elke keer hun verklaring. Goed gedaan hoor! Zo leren we ook nieuwe woorden kennen. Ruzelen, overbroezen, pappert, pyxis, thesaurie, spirometer, versliecheren,tobogan,... Vraag maar aan de zesdeklassers wat ze betekenen!-)

Paaskransen

In de aanloop naar Pasen knutselden we deze namiddag een paaskrans. Met een metalen kapstok maakten we een krans. Daaraan bevestigden we buxus en eieren. Met gekleurde linten en kuikentjes werkten we de krans verder af. Het was niet makkelijk om de buxus onzichtbaar met ijzerdraad te bevestigen en er sneuvelde al eens een ei maar de resultaten mogen er weer zijn! Kijk maar in ons album!

Bezoek aan de Maricolen in Maldegem

Het middelbaar komt steeds maar dichterbij. Vandaag bezochten we de Maricolen in Maldegem. We werden met de bus opgehaald en van zodra we op de speelplaats stonden werden we in 15 groepen verdeeld. In iedere groep zaten ook leerlingen uit het eerste middelbaar. Zij namen ons mee op sleeptouw. We mochten van drie lessen proeven. Het waren lessen uit de richting die we op voorhand mochten opgeven. Zo waren we zeker van een voormiddag met lessen waar we interesse voor hadden. Top! Alweer ging de tijd veel te snel voorbij. Sommigen mochten proeven van een les aardrijkskunde in het Frans, anderen deden proefjes in de les wetenschappen. Er werd ook gekokkereld, wentelteefjes... Lekker hoor! We speelden bingo, maar dan wel in het Frans! Ook de les wiskunde-initiatie was heel interessant en heeeeeel anders dan nu!-)) Rekenen met x en y, nee, dat hadden we nog niet gedaan. Er werd ook gesport en gedanst! Sommige leerlingen mochten een legorobot besturen. Ja, dat middelbaar wordt altijd maar aanlokkelijker! We zagen er ook een aantal bekende gezichten. Manon, Maïté, Jasper en Achilles, ze waren gegroeid en zagen er heeeeel tevreden uit! Werp maar een blik in ons foto-album!