Klasoverschrijdend groepswerk rond 'De Zee'

Deze namiddag werkten we opnieuw samen met onze vijfdeklassers. Als zesdeklasser namen we hen op sleeptouw in verschillende opdrachten rond de zee. Er moesten rebussen opgelost worden, we kregen quizvragen voorgeschoteld. We speelden het jachthavenspel, we puzzelden en losten raadsels op. Er waren ook een aantal proefopstellingen. Zo moesten we zelf een kleine zoutpan maken. Die staat nu in de klas van juf Vanity voor het raam in de zon. Wachten wordt het nu tot al het water is verdampt. Hopelijk is dat nog voor de zeeklas van start gaat!-) Daarnaast vroegen we ons ook af: Is verdampt water heel zuiver? Ook daarvoor maakten we een proefopstelling met een glas in een bak met zout water, huishoudfolie erover, steentje erop zodat het verdampte water in het glas terechtkomt. Ook deze proefopstelling vraagt geduld tot er water in het glas zit. En dan moeten we proeven... In een andere proef vroegen we ons af hoe golven ontstaan, en wat drijft /zinkt er op/in het water. Hoe komt het dat een stuk metaal zinkt maar een metalen boor blijft drijven. Dat heeft allemaal met de vorm te maken en de opwaartse druk van het water. Razend interessant! We konden het allemaal proefondervindelijk vaststellen. Het werd een fijne namiddag. We speelden en leerden toch veel bij!