STEMmige namiddag rond lucht

De luchtkwaliteit staat de laatste weken zeer in de actualiteit. Ook wij doen mee aan het meten ervan. Maar daar blijft het niet bij. Ook in de klas werken we daarrond. Vandaag maakten we kennis met het abstracte begrip 'lucht'.  Wat is lucht? Waarvoor hebben we lucht nodig? Aan de hand van een proefje werd duidelijk dat lucht sterk is. We vulden een beker helemaal met water, dekten af met een blad en toen keerden we onze beker om. Het water bleef (bij de meesten toch) in de beker. De lucht drukt immers met 1kg per cm² tegen alles aan. Per cm² kun je dus 1 liter water op zijn kop houden. De lucht duwt dus harder dan het water. Met een andere proef konden we bewijzen dat in onze longen lucht zit. We vulden een jerrycan waarop een literverdeling was aangebracht volledig met water. Die dompelden we onder in een bak met water. We staken een stuk tuinslang in de jerrycan en bliezen er lucht in. De lucht duwde het water weg en zo konden we de inhoud van onze longen bepalen. De meeste leerlingen hebben een longinhoud van 2 liter. Sommigen haalden 2,5 liter maar Nathan en Kytano haalden zelfs 3 liter.

Wordt vervolgd...