L6

 

De laatste klas van de basisschool, daar zijn wij nu aangekomen.

We zullen er een keitof jaar van maken en ons goed voorbereiden op het middelbaar.

Op onze blog kunnen jullie volgen wat we in het zesde allemaal beleven.

 Op 3 september vliegen we er met veel plezier weer in!

 

Nino, Fien, Maité, Rune, Emile, Hannah, Elise, Delphine, Robbe, Jools, Axl, Caro, Maxim, Kobe, Lore, Noah, Mathieu, Lore, Lucas, Liam, Imke, Gustave, Jef,         juf Vanity en juf Hilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

100 000 witte krokussen

Vandaag werden er meer dan 100 000 witte krokussen geplant langs de hele Nederlands-Belgische grens. Op die manier zullen we elke keer dat de krokussen bloeien herinnerd worden aan de oorlog en het leed dat de dodendraad met zich meebracht. Ook wij hielpen mee. Vorige week werkten we er reeds rond in de klas. Vandaag kregen we het verhaal nog maar eens te horen. Het is immers belangrijk dat we dit nooit vergeten. We plantten elk 20 krokussen. We hielden allemaal een bolletje over om thuis te planten. Zo zullen we meteen weten wanneer de krokussen bloeien. Het witte lint dat in het voorjaar te zien zal zijn wordt een teken van hoop, een teken van vrede. En vrede, dat begint in de eerste plaats bij onszelf. Laten we daar ook dit jaar werk van maken!-)

Via volgende link komen jullie nog meer te weten over 'De dodendraad leeft'.  http://www.grensroute.eu/verhalen.html

 

 

De dodendraad leeft

Volgende week woensdag wordt er langs de hele Nederlands-Belgische grens een lint van meer dan 100 000 witte krokussen geplant. Dan is het bijna 100 jaar geleden dat de wapenstilstand werd getekend en de dodendraad werd afgebroken. Die draad was de grens tussen oorlog en vrede. Juist in deze tijd waarin zoveel oorlogsvluchtelingen Europa proberen te bereiken willen we meewerken aan een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van 'de dodendraad'. Ook in Sint-Laureins liep de dodendraad. Zo waren de inwoners van Moershoofde, Kantijne en Vuilpan volledig van de buitenwereld afgesloten want Moershoofdebrug was opgeblazen. Men noemde dit gebied 'Klein-België'. De kinderen konden er niet naar school dus werd er een school opgetrokken in de 'vellenfabriek'. Twee dochters van Edouard Detaeye, groottantes van de juf, gaven les aan de kinderen. Op een bepaald moment kregen een aantal inwoners van Moershoofde te horen dat hun huizen ontruimd zouden worden door de Duitsers. Karel De Meulemeester, overgrootvader van Gustave, Edouard Detaeye en Arthur Geisel sloegen toen de handen in elkaar en vroegen aan de Duitsers om de draad om te leiden zodat die mensen niet zouden moeten verhuizen. De Duitsers gingen akkoord maar de inwoners moesten het werk zelf doen en ook zelf betalen. Op die manier konden ze naar Nederland om hun boodschappen te doen. Er werd vanaf dat moment ook veel gesmokkeld. Dit gebeurde via de schuur van Karel De Meulemeester want die stond op Nederlands grondgebied. Zijn huis stond in België. Op die manier werden ook heel wat brieven en andere belangrijke berichten uitgewisseld.

Vandaag werkten we met klas 5 en 6 rond dit thema. We keken een film waardoor we een duidelijk beeld kregen van de oorlog en de dodendraad. In groepjes voerden we daarna opdrachten uit. 

Als afsluiter vouwden we doosjes die we opvulden met krokusbolletjes. Aanstaande woensdag worden die geplant.

Scholenveldloop

Overmorgen begint de herfst maar daar was vanmorgen niet veel van te merken. Onder een stralende zon vertrokken we naar 't Sentrum voor de scholenveldloop. Spannend hoor! Zouden we medailles winnen? Voor we aan de beurt waren konden we nog supporteren voor de andere klassen. Toen was het aan ons. Eerst de meisjes, daarna de jongens. Eén rondje achter het lint. Lastig om je te beheersen want iedereen wil er als een pijl vandoor! En dat gebeurt ook als het lint omhoog gaat! Op sommige leerlingen staat echt geen maat. Volhouden is dan wel de boodschap en dat is best moeilijk! Maar het lukt! Aan iedereen een dikke proficiat! Onze klas haalde 2 medailles. Delphine haalde voor de zesde keer op rij goud!-)) En Gustave behaalde brons! Proficiat!

STEMmige namiddag rond lucht

Vorig schooljaar namen we met de school deel aan CurieuzeNeuzen. U herinnert zich waarschijnlijk wel de blauwe borden die toen in het straatbeeld verschenen. Eind september krijgen we het resultaat van de metingen van de luchtkwaliteit binnen. Reden genoeg om daarrond te werken. Vandaag maakten we kennis met het abstracte begrip 'lucht'. Wat is lucht? Waarvoor hebben we het nodig? Aan de hand van een proefje werd duidelijk dat lucht sterk is, alhoewel, bij de meesten ging het namelijk mis;-( We vulden een beker helemaal met water, dekten af met een blad en keerden toen de beker om. Het water moest eigenlijk in de beker blijven maar dat lukte maar bij enkele leerlingen. De lucht drukt met 1 kg per cm² tegen alles aan. Per cm² kun je dus 1 liter water op zijn kop houden. De lucht duwt dus harder dan het water. Met een andere proef konden we bewijzen dat er lucht in onze longen zit. We vulden een jerrycan met water. Die dompelden we onder in een bak met water. We staken een stuk tuinslang in de jerrycan en bliezen er lucht in. De lucht duwde het water weg en zo konden we aflezen hoeveel liter lucht er in onze longen zat. De meesten hadden een inhoud van 3 liter. Sommigen haalden bijna 4 liter! 

We hadden het ook over luchtvervuiling. De belangrijkste vormen van luchtvervuiling zijn fijn stof en smog.. Smog is een samentrekking van smoke en fog. Smog ontstaat wanneer er weinig wind is, helder weer en geen regen. Dan blijven vervuilende stoffen van verkeer en fabrieken in een stad hangen. Smog is heel ongezond. Het zorgt voor problemen met de ademhaling, prikogen en astma-aanvallen. Vooral kinderen, oudere mensen en zieken hebben er last van. In steden zoals Peking en Delhi dragen veel mensen een mondmasker. Vandaag maakten we zelf smog. In een lichtjes bevochtigde bokaal staken we een lont in brand. We dekten de bokaal af met aluminiumfolie met ijsblokjes erop. Door gebrek aan zuurstof doofde de lont en ontstond er rook. Toen die tegen het ijs botste (de koude luchtlagen) zag je die naar beneden komen en intens toenemen. Zag er niet echt gezond uit... Wat kunnen we doen om de luchtkwliteit te verbeteren? Dat komen we volgende les te weten!

Operatie Switchback

Dit weekend zal het precies 74 jaar geleden zijn dat Sint-Laureins bevrijd werd door de Canadezen. Alle vijfde- en zesdeklassers werden daarom uitgenodigd op De Waterputhoeve. Dichtbij de Baileybrug is er een kampement opgebouwd waar je kunt leren hoe het er in die tijd aan toeging. De locatie is niet alleen gekozen om zijn prachtige ligging maar ook voor zijn geschiedkundige achtergrond. In september-oktober 1944 werd deze streek volledig verwoest door de gevechten tussen de Duitsers en de Canadezen. Er waren loopgraven en bunkers. Ook nu nog vind je er allerlei voorwerpen onder de grond uit die periode. Die konden we deze voormiddag allemaal zien. Heel interessant! We gingen er op de fiets naartoe en werden verwelkomd door militairen die zich aangekleed hadden zoals in die tijd. We kregen er uitleg over WO II en het militaire alfabet. Er was een rondleiding en een hindernissenparcours. Op de foto's kun je zien dat we ons echt wel geamuseerd hebben. Toch beseffen we ook dat die tijd geen pretje moet geweest zijn!