L6

 

De laatste klas van de basisschool, daar zijn wij nu aangekomen.

We zullen er een keitof jaar van maken en ons goed voorbereiden op het middelbaar.

Op onze blog kunnen jullie volgen wat we in het zesde allemaal beleven.

 Op 1 september vliegen we er met veel plezier weer in!

 

Kytano, Amy, Aukje, Fien, Elke, Lowie, Marthe, Nathan, Lode, Simon, Maxime, Mathice, Malika, Jelle, Britt, Robin, Noor, Niels, Amber, Lena en juf Hilde

 

 

 

 

DSC 0003

 

 

 

 

 

 

 

Voetbal!

In outfit van de Rode Duivels naar school komen en dan niet voetballen, dat kan natuurlijk niet. Dus trokken we deze namiddag naar het EPI voor een wedstrijdje! De meisjes lieten zich niet onbetuigd en speelden evenals de jongens de pannen van het dak. De keepers hadden het moeilijk om alle ballen buiten te houden. Maar meedoen is belangrijker dan winnen! Het uurtje was in een mum voorbij. Gingen alle lessen maar zo vlug!-)) Foto's van ons elftal in het fotoalbum!

Eindtoetsen

We zijn eraan begonnen! Twee weken van eindtoetsen maken. Vandaag was de eerste dag van de 'Interdiocesane Proeven'. In de klas was het net of we al in het secundair zaten. Alle banken netjes op rijen en niet meer in een u-vorm. Niet zo gezellig maar wel efficiënt! Het was muisstil in de klas. Zo konden we ons natuurlijk ook goed concentreren.

Succes en veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goede moed aan al mijn zesdeklassers!

In het fotoalbum kun je die zesdeklassers zeer geconcentrrerd aan het werk zien...................... Ssssjjtt.

Miro Svolik

Miro Svolik werd geboren in 1960 in Slovakije. Hij studeerde fotografie en film. Vandaag bespraken we enkele van zijn werken. Svolik maakt geen gewone foto's. Hij probeert je bij de neus te nemen. Eerst maakt hij een tekening op de grond. Daarop nemen de personages een bepaalde plaats in zodat het lijkt of ze vliegen of iets heel gevaarlijks proberen. Daarna kwam het leukste werk. Zelf een foto maken op de manier van Svolik. En de resultaten mogen er zijn! Kijk maar in ons fotoalbum!-)

CurieuzeNeuzen halfweg

Het experiment om de luchtkwaliteit te meten is halfweg. Deze week kregen we een mail met de vraag om nauwkeurig te meten hoe hoog ons bord hangt. Belangrijk om de testresultaten nauwkeurig te interpreteren. De leerlingen kregen de opdracht om een manier te bedenken om tot een precies resultaat te komen. Algauw kwamen ze op de juiste manier. Met een touw en een gewicht zouden ze de klus wel klaren. En inderdaad, dat bleek de beste manier.

Ondertussen kregen we ook meer uitleg over de flesjes. Hoe werkt dat nu precies? In het meetbuisje zitten twee roestvrijstalen gaasjes met triethanolamine. Tijdens de meting komt er 'lucht' in die buisjes. Op het einde worden de buisjes afgesloten en terug aan het labo bezorgd. De twee gaasjes worden in het labo verwijderd en gespoeld met water. Zo krijg je dus water met nitriet want dat zit in de lucht. Stikstof is immers een onderdeel van nitriet. Aan het water wordt Saltzman-Griess reagens toegevoegd. Door het reagens verkleurt het water met nitriet paars. Hoe donkerder, hoe meer nitriet, dus hoe ongezonder de luchtkwaliteit want de hoeveelheid nitriet laat toe de gemiddelde concentratie van stikstofdioxide te berekenen. Moeilijke materie maar wel leuk om te weten! 

Fietsexamen in Eeklo

Volgend jaar trekken we allemaal naar een secundaire school. Voor iedereen wordt dat een school buiten Sint-Laureins. Om daar te geraken kun je het openbaar vervoer gebruiken maar uiteraard ook de fiets. Om ons vertrouwd te maken met het verkeer in de stad, met de gevaren ervan, trokken we vandaag naar Eeklo. Met de fiets uiteraard! De politie organiseert immers deze week de heen-en-weer week met fietsexamen. Spannend! We bereidden dit natuurlijk voor in de klas. De verkeersborden werden nog eens onder de loep genomen, de dode hoek, inhalen, kruisen... Ook de individuele rit met een agent bekeken we op een filmpje. We waren er klaar voor! De rit naar Eeklo verliep bijna vlekkeloos. Enkel een paar jongens demonstreerden hoe je gezwind wisselt van fietspad naar voetpad en terug. Ja, die meisjes reden zo traag... Nee, fietsen in groep, dat is een opgave!-) Sommigen waren wel zenuwachtig maar we werden door de agenten meteen op ons gemak gesteld. Iedereen deed het prima, ook de behendigheidstest. Het was een leerrijke namiddag! Ja, ook op dat vlak zijn we nu klaar voor dat eerste middelbaar!-)