2de graad

Hallo allemaal,

Dit schooljaar zijn we met 10 leerlingen in de klas: 4 leerlingen in het 3de leerjaar en 6 leerlingen in het 4de leerjaar.
Verder krijgen wij nog steeds les in onze container, iets verder verwijderd van de andere leerjaren.
Er staat dit jaar weer heel wat op het programma, zowel op leerstofvlak als op 'ontspan'vlak. We hebben onze moestuin om in te werken en om groentjes en kruiden uit te proeven, we nemen deel aan verschillende wedstrijden met onze klas, we gaan op uitstap, we leren heel wat nieuwe dingen bij, we maken opnieuw een gerechtje klaar voor de jarigen van de klas, ...
Elke 2 weken komt er ook een wetenschapper aan bod, die een spreekbeurt voor de klas houdt over 2 proefjes die hij/zij thuis eens uitprobeert. De andere weken doe ik als juf enkele proefjes in de klas, zo worden de kinderen enthousiast over techniek en wetenschap. Op het einde van het schooljaar houd ik een technieknamiddag met verschillende hoeken, onderwerpen daar zijn: hefbomen, bruggen bouwen, ...


Ik wens iedereen alvast een tof en leerrijk schooljaar!

Met vriendelijke groetjes, juf Elke

Nieuws uit de moestuin

In onze vierkante-meter-moestuin zijn nu alle vrije plaatsen opnieuw gevuld, er staan: 4 soorten sla, een tomatenplant, 2 paprikaplanten en natuurlijk de goed groeiende aardbeien! Die hebben we maar al met bogen en een net afdekt om ze te beschermen tegen vogels. Nu duimen maar dat ze nog mooi rood worden voor het einde van het schooljaar ...

In de bakken op de vensterbanken zaten eerst bloembollen, samen met verschillende kleuren herstviooltjes en klimop. Daar zaaiden we in enkele bakken nu kruiden, zoals: dille, koriander, ... We zaaiden in de overige bakken ook tuinkers, radijsjes en ruccola. Hopelijk kunnen we dit schooljaar nog eens gezond smullen van onze zelfgekweekte groenten, fruit en kruiden!

Onze schoolreis

Op donderdag 1 juni gingen we met de hele school naar Planckendael op uitstap.

Direct bij aankomst kreeg het lager een rondleiding met een gids: de leerlingen van 4-6 kregen uitleg over jagers en hun prooien, de leerlingen van 1-3 kregen meer uitleg over de olifanten in dit dierenpark. Zo kwamen ze onder andere de grote verschillen tussen Aziatische en Afrikaanse olifanten te weten, de redenen waarom er maar zo weinig meer in vrijheid rondlopen, dat Kai-mook en 2 anderen zwanger zijn en zo verder.

Daarna hadden we nog net tijd om de dieren van de continenten Oceanië en Amerika te gaan bekijken. Tegen 12.20 uur hadden we al reuzehonger en smaakten onze sandwiches nog net zo lekker!

Na de middag speelden we eerst nog wat in één van de speeltuinen om daarna Europa, Azië en tenslotte ook Afrika te gaan bekijken. We waren een paar keer net op de juiste plaats, zoals toen de olifanten appels werden toegeworpen en ze daarvoor in het water gingen en ook toen de kleine papegaaien werden gevoederd en ze daarvoor doodleuk op ieder zijn hoofd en arm kwamen zitten. Het leverde heel toffe foto's op!

Vandaag was het ook de eerste dag dat er een heleboel dieren tentoon stonden gesteld doorheen het park, helemaal gemaakt uit Lego, vooral de kleurrijke dieren, zoals de kameleon en een hele grote kikker waren indrukwekkend.

Net voor we naar huis vertrokken werden we door de ouderraad getrakteerd op een waterijsje, wat heerlijk smaakte op zo'n warme dag. Dank je wel!

Verjaardag Chaska: Banaansurprises

Ckaska kon het niet lang geheim houden wat hij gekozen had voor zijn verjaardag: een stuk banaan, wat chocolade en kaneel in een bladerdeegjasje. Aangezien hij net jarig was op de dag van onze schoolreis, vierden we zijn verjaardag een paar dagen eerder.

Verjaardag Robbe: Sorbets met vers fruit

Met nog enkele jarigen te gaan, was het nu aan Robbe zijn beurt. Hij koos met deze warme dagen voor wat afkoeling, namelijk voor sorbets met vers fruit.

Initiatieles hockey

Deze week kregen de leerlingen een initiatieles hockey aangeboden in hun uurtje beweging, met échte sticks. Hier en daar waren er wat blauwe plekken, maar de leerlingen hebben er van genoten en veel bijgeleerd over de sport. De foto's volgen nog.